loading...
باشگاه کوهنوردی اوج رفسنجان
محمد حسن رحیم پور بازدید : 1171 چهارشنبه 30 مرداد 1392 نظرات (0)

بیماری های ارتفاع را بیشتر بشناسیم:
 

بیماری حاد کوهستان:


هنگامی که افراد بهارتفاعات بالای 3500 متر می روند ، کمبود اکسیژن باعث بروز گروهی از مشکلاتجسمی برای آنها می شود. حالتهای مختلف و متنوعی در ارتباط با سرعت شروععلائم ناراحتی ، شدت ناراحتی و ارتفاعی که این علایم بروز می کنند وجوددارد و به طور کلی افرادی که به این ارتفاعات می روند باید نسبت به اینعلایم و نحوه مقابله با آن آشنا باشند تا در صورتی که خود یا یکی ازهمراهانشان با چنین مشکلی مواجه شدند به صورت صحیح با مشکل مقابله کنند.

hassan115 بازدید : 1264 سه شنبه 01 اسفند 1391 نظرات (0)

تاول
تاول‌ یک منطقه دردناک و متورم پوست است که در آن مایع در زیر لایه بیرونی پوست جمع شده است . تاول‌ به طور شایعی در نتیجه اصطکاک ناشی از کفشی که اندازه پا نیست یا مالش جوراب بر روی پوست پا به وجود می‌آیند.

 کمک به التیام تاول:            
تاول‌ها هنگامی رخ می‌دهند که پوست در معرض اصطکاک قرار می‌گیرد و در نتیجه توده 

 


حساسی که درون آن پر از مایع است روی پوست تشکیل می‌شود. تاول ها اغلب روی دست و پا در نتیجه پوشیدن کفش‌های تنگ یا کار کردن با یک ابزار جدید به وجود می‌آیند.
بهترین شیوه برای جلوگیری از تاول پا پوشیدن جوراب‌های ضخیم و کفش‌های راحت و اندازه است. با عوض کردن مرتب کفش‌هایتان و در نتیجه آزادکردن نقاط فشاری هر جفت کفش معین به پاهایتان استراحت دهید. برای محافظت دستهایتان بهتر است هنگامی که با ابزار یا وسیله‌ای کار می‌کنید که  ممکن است تاول ایجاد کند دستکش بپوشید.
تاول‌ها معمولا بدون درمان به خودی خود بهبود پیدا می کنند. اما شما باید محل تاول را خشک و تمیز نگه دارید. تاول را با یک بانداژ محافظت کنید و کفش هایی را که منطقه تاول را تحریک می کنند نپوشید.....

بقیه در ادامه مطلب ...

hassan115 بازدید : 1057 پنجشنبه 19 بهمن 1391 نظرات (0)

عدم تغذیه کافی باعث لاغری مفرط در بین کوه‌نوردان می شود!

حمید مساعدیان گفت: لاغری مفرط زمانی برای کوه‌نوردان حاصل می شود که در صعودهای بلند تغذیه کافی صورت نگیرد.

حمید مساعدیان رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: کوه‌نوردانی که به امر صعود می پردازند مخصوصا صعودهای بلند باید توجه داشته باشند که عدم تغذیه مناسب لاغری مفرط را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: زمانی که فعالیت فرد بیشتر از تغذیه مناسب باشد و کارهای سنگینی مثل هیمالیانوردی انجام دهد و غذای کافی نخورد با لاغری مفرط روبرو می شود که ممکن است ورزشکاری در یک برنامه صعود بلند 20 تا 18 کیلو وزن کم کند.مساعدیان اشاره کرد: وقتی لاغری مفرط برای کوه‌نورد پیش می آید این کاهش وزن نرمال نیست و برخی اوقات ناخودآگاه پیش می آید.

وی اضافه کرد: بی توجهی به تغذیه مطلوب همراه با لاغری مفرط و کوتاه شدن جثه فرد همراه است و بدن کوهنورد ضعیف تر می شود.

مساعدیان گفت: هرچه فرد لاغرتر باشد مفرط انرژی کمتری دریافت می کند و نسبت به حادثه حساس تر می شود و در این زمان اثرات سرما، گرما بیشتر در فرد تاثیر گذار می گذارد.

وی تاکید کرد: سقوط هایی که در برنامه هایی مثل هیمالیانوردی رخ می دهد این است که بعد از صعود کوه‌نوردی به قله انرژی وی تخلیه می شود ممکن است به خاطر مسائل ذکر شده اتفاق بدی برای وی رخ دهد.مساعدیان عنوان کرد: توصیه ما به کوه‌نوردان این است که حتما ارتفاع را جدی بگیرند.

hassan115 بازدید : 1034 جمعه 19 آبان 1391 نظرات (0)
- ضربه دیدگی ناخن و بستر ناخن
گاهی خصوصاً زمانی که سایز کفش به درستی انتخاب نشده باشد ، فشارهای وارده به انگشتان و ناخنها به حدی است که منجر به بروز خون مردگی در زیر ناخنها و دردهای شدید موضعی می گردد . در چنین شرایطی گهگاه، خونریزیهای کوچک زیر ناخن، به کبود و سیاه شدن زیر ناخن می انجامد. در بعضی افراد تغییر شکل و اندازه ی کف پا در حین ایستادن و فعالیت، بسیار زیاد و بعضاً بالغ بر دو سایز می باشد که قطعاً این افراد به شدت مستعد آسیب انگشتها و ناخنها هستند. خونریزی و تجمع آن در زیر ناخن ، هر چند اندک ، با جدا کردن ناخن از بستر آن، به درد شدیدی می انجامد که گاهی راه رفتن را دشوار می سازد و نیاز به اقدامات درمانی خاص را طلب می کند.

بقیه در ادامه مطلب ...

محمد حسن رحیم پور بازدید : 1028 چهارشنبه 15 شهریور 1391 نظرات (0)

زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل داده و با توجه به افزایش مسئولیت های آنها در جامعه امروز و زندگی ماشینی عصر حاضر به نظر می رسد که عدم تحرک و فعالیت های بدنی بیش از هر زمان دیگری سلامتی آنها را تهدید می کند.
بدون تردید قدرت عضلانی مناسب در انجام فعالیت های ورزشی و بسیاری از امور زندگی و مشاغل مختلف یک عامل مهم به شمار می رود

عباس سرباز پور بازدید : 2234 جمعه 27 مرداد 1391 نظرات (0)

امروز جزوه 85 صفحه ای آموزش کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران رو براتون گذاشتم . امیدوارم ازش استفاده کنید .

نظر یادتون نره .

 

دانلود جزوه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 1507 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)

عنوان کتاب هایی که تا به حال در ایران با محور کوه نوشته شده ، ترجمه شده و به زبان فارسی و یا زبان های دیگر منتشر شده اند به همراه نام نویسنده یا مترجم ، نام ناشر و سال نشر در این مقاله با نام کتاب شناسی کوه نوشته شده است.
فهرست کتب کوهنوردی چاپ شده در ایران طی سالهای 1330 الی 1385

ردیف. عنوان کتاب / مولف یا مترجم / سال چاپ


1. بهداشت و کمک های اوليه در کوهستان / دکتر عبدالکريم انواری /

2. راهنمای منطقه زاگرس / هيئت کوهنوردی و اسکی شهرستان شميران /

3. علم کوه 4850 متر / فدراسيون کوهنوردی /

4. پيروزی بر اورست / کاظم گيلا نپور / 1333

5. علم کوه / فخرالدين مصباح / 1335

6. فن کوهنوردی / سرهنگ يحيايی / 1336

7. خشم کوهستان / حسين عسگری - حسين حاج کريمی - داود محمدی / 1336 و 1376

8. پيروزی های تلخ / سازمان کوهنوردی بيستون / 1337


بقیه تا 95 مورد در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 1324 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (0)

 

تنظیم کوله پشتی روی بدن کوهنورد:

هدف از تنظیم کوله پشتی ، انتقال صحیح وزن بار کوله پشتی به بدن کوهنورد و به نحوی است که حدود 80 در صد و حتی بیشتر از وزن بار به روی پایین کمر و لگن منتقل شود و شانه های کوهنورد بیشتر در کنترل استقرار بار نقش داشته باشند،  می باشد.

....

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 1114 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (0)

 

آسپرین در ارتفاع :

آیا استفاده از آسپیرین در ارتفاع بالا به منظور رقیق کردن خون و عملکرد بهتر قلب مجاز است؟

بر اساس تحقیقات بعمل آمده آسپیرین اثرات بسیار مفیدی بر بدن انسان دارد و امروزه بعد از 100 سال از کشف آن هنوز به اثرات مفیدتر و فواید آن بیشتر پی می برند. ولی آیا آسپیرین در ورزش کوهنوردی در ارتفاعات بالا برای بهبود عملکرد قلب و عروق چنین تاثیرات مثبتی نیز دارد؟

آسپیرین به اصطلاح رقیق کننده خون است، البته اصطلاح صحیح آن به تاخیر اندازنده لخته شدن خون است ولی بین عوام مردم اینگونه معرفی شده که رقیق کننده خون است و برای رقیق کردن خون هیچ چیز جای مایعات ...

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 938 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

 

آسم و ورزش کوهنوردی:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: آسم انسداد متغیر و برگشت پذیر راه های هوایی است که با التهاب و افزایش واکنش راه های هوایی در مقابل محرک ها همراه می شود. یکی از چهره های بالینی این بیماری، آسم ایجاد شده به دنبال فعالیت فیزیکی و ورزش و از جمله ورزش کوهنوردی می باشد. در ورزش کوهنوردی شرایط مجیطی همچون هوای سرد و خشک زمینه بروز علائم و حمله آسم را نیز بیشتر می کند. ....

آسم و کوه نوردی

 

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 1802 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

آناتومی زانو

 

مفصل زانو حساسترین مفصل بدن است که حدود 80% وزن بدن انسان را تحمل می کند. در ورزش کوهنوردی این مفصل تحت فشار بسیاری است و در طی یک روز فعالیت ورزشی کوهنوردی شاید در حد 50 تن وزن و فشار را تحمل می کند. بی احتیاطی در نحوه مراقبت از مفصل زانو بسیاری از کوهنوردان را از ادامه پرداختن به ورزش کوهنوردی محروم کرده است و این کوهنوردان مجبور هستند به ورزشهای دیگری در سطح شهر روی بیاورند. آشنایی با مفصل زانو و کارکرد آن می تواند توجه شما را به مراقبت بیشتر از این مفصل جلب کرده و باعث ادامه ورزش کوهنوردی برای سالیان سال گردد.

مفصل زانو شامل اجزای مختلفی از جمله ...

 

 

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 843 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

 

پینه پا در کوهنوردی

محل شایع برای بروز پینه، کف دست و پا است، اما هر جایی که اصطکاک و سایش طولانی موجود باشد، به وجود می آید.

پینه در قسمت‌هایی از کف پا که چربی زیر جلدی در آنجا بیشتر است دیده می‌شود، اما پینه، نواحی ضخیم پوست در اثر مالش مزمن و فشار است و ممکن است نخست از تاول شروع شود. ممکن است در جاهای دیگر پا که استخوان‌ها برجسته اند به خصوص روی مفاصل مبتلا به آرتریت، انگشتان کج شده و سطح پشتی استخوان‌های چکشی شده انگشتان نیز دیده شود.

پینه ها شبیه میخچه اند، اما کناره های منظم و دایره ای شکل میخچه و هسته مرکزی آن را ندارند.

بقیه در ادامه مطلب

درباره ما
باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی اوج رفسنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 81
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 103
  • آی پی امروز : 139
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 174
  • باردید دیروز : 121
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 430
  • بازدید ماه : 345
  • بازدید سال : 8,862
  • بازدید کلی : 572,750
  • کدهای اختصاصی
    جستجو در سایت گروه کوه نوردی اوج:

    Google      Yahoo     
    کد متن افکت دار