باشگاه کوهنوردی اوج رفسنجان
عباس سرباز پور بازدید : 6499 دوشنبه 15 خرداد 1391 نظرات (1)

گزارش گل گشت منطقه سی سخت وصعود به قله 4409متری دنا مورخ12/3/1391

منطقه سی سخت  بعنوان مرکز شهرستان دنا در 35 کیلومتری  شمال  شهرستان یاسوج و در دامنه غربی کوه دنا واقع گردیده است.به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و وجود  رشته کوه دنا  تابستانهای خنک و ییلاقی  داشته و در زمستان بسیار سرد و تقریباً همیشه پوشیده از برف است.

مساحت شهر سی سخت 2.5 کیلومتر مربع و جمعیت آن بسیار اندک است ولی اغلب مساحت شهر و حومه آن پوشیده از باغات میوه و تاکستانهای بسیار زیباست.مسیر  دسترسی به جاده سی سخت از شهرستان دنا ولی مسیر دیگری نیز از شهر بیده و در دامنه کوه دنا دارد.کوههای منطقه پوشیده از جنگلهای انبوه بلوط و بنه بوده و پوشش گیاهی منطقه بسیار غنی و زیباست و به دلیل بارش زیاد در پائیز و زمستان دارای چشمه ها و رودخانه های فراوان میباشد.

مسیر دسترسی به شهر سی سخت از شهرمان  رفسنجان دو مسیر است

1-رفسنجان-مهریز -ابرکوه-اقلید-یاسوج(به طول

2-رفسنجان-شیراز-یاسوج(به طول

مسیر اول بسیار کوتاهتر و تقریباً  بیشتر آن بیابانی و چند صد کیلومتری از آن نیز اتوبان است

گزارش:

دنا

ساعت 6 صبح جمعه مورخ 12/3/91 اکثر اعضا گروه  در محل پارک لاله گرد هم آمده تا طبق برنامه ریزی آقای محمدحسن رحیم پورو قاسم نوروزی سرپرستهای برنامه هر چه سریعتر به سمت یاسوج به راه بیفتیم.به فاصله اندکی چند تن از همسفران که بایستی از کرمان به ما می پیوستند نیز از راه رسیده و در ساعت 7 گروه با یک دستگاه اتوبوس  به سمت  یاسوج به راه افتادیم.به لطف پیگیریهای آقای رحیم پور اتوبوس اسکانیا بسیار نو و راحت  و دارای امکانات رفاهی بسیار خوبی بود.ساعت 9.5 گروه به مسجد ابوالفضل در مسیر انار-یزد رسیده و پس از صرف صبحانه ساعت 10 به راه ادامه داد.ساعت 10:30مهریز ساعت 10:50 یزد ،13:10 ابرکوه و13:40 فراغه،14:10 سورمق(تقاطع جاده با اتوبان شیراز-اصفهان) را پشت سر گذاشتیم.ساعت14:30 به اقلید رسیده و برای صرف نهار و نماز در پارکی توقف کردیم و ساعت 15 مجدداً به راه افتادیم.پس از کمی رانندگی کم کم در مسیر کوهسارهای زاگرس قرار گرفتیم و تفاوت آب و هوا و پوشش گیاهی بطور محسوس و ناگهانی کاملاً مشهود بود  بطوریکه بیابانهای خشک وعاری از علف جای خود را به  مراتع سبز و کم کم به کوهسارهای سرسبز و پوشیده از گل میداد.هر چه جلوتر میرفتیم منطقه زیباتر و زیباتر میشد و رودخانه ها و جنگلهای بلوط در پس هر پیچ جاده  زیبا و زیباتر سر میزدند.ساعت16:45 آسپاس،ساعت 17 سده و ساعت19 به یاسوج رسیدیم.پس از کمی خرید برای شام بسمت سی سخت در جهت شمال یاسوج براه افتادیم جاده  کوهستانی کم عرض  و با شیب های تند بود و به دلیل آغاز تعطیلی ها ترافیک نسبتاً سنگینی داشت.آفتاب  غروب کرده بود و مناظر جنگلی اطراف دلنشین  و زیبا بود. در ساعت 20:15به سی سخت رسیده و در سوئیتی که از قبل مهیا شده بود مسکن گزیدیم.

کوه  و دریاچه گل:

کوه  گل در  11 کیلومتری جنوب شرقی  شهر سی سخت و از مسیر جاده میشی جدا میشود.تا دامنه کوه، جاده آسفالت کشیده شده و از آنجا تا دریاچه گل حدود 30 دقیقه پیاده روی لازم است.صبح روز شنبه13/3/91 ساعت8:50  بسمت دریاچه به راه افتادیم.جاده دریاچه  بسیار کم عرض و با شیبهای تند بود که برای اتوبوس  با ابعاد بزرگ  عبور از آنها کمی سخت بود.در محل دو راهی  جاده کوه گل  به دلیل  پیچ بسیار تند و کم عرض بودن جاده اتوبوس متوقف شد و قرار شد باقی راه با خودرو سواری کرایه طی طریق شود.خوشبختانه به دلیل وجود رودخانه ای بسیار زیبا در محل دو راهی همسفران همگی پیاده شده و تا زمان رسیدن خوردرو سواری دست و پایی به آب بسیار سرد رودخانه زدند.سر انجام خوردو رسید و همسفران بسمت کوه گل به راه افتادند و در ساعت 11:30 به کوه گل رسیدیم.جمعیت بسیار انبوهی از شهرها و استانهای مجاور به آنجا آمده بودند.در کنار کوه چشمه آبی وجود داشت که بوسیله دیواری آجری و کوتاه حصار چینی شده بود .از آنجا بسمت چشمه بایستی پیاده میرفتیم که در ابتدا با عبور از تپه ای با شیب کمی تند   وپس از آن تقریباً تمام مسیر پیاده روی راحت بود.ساعت 12 به دریاچه رسیدیم.دریاچه بسیار کوچک و در حد برکه بود ولی به دلیل زیبایی منطقه اطراف آن و وجود کوه گل که هنوز برف های روی آن باقی مانده و محیط اطراف آن که پوشیده از گیاهان صحرایی و گلهای زرد رنگ فراوان بود منظره دو چندان زیبا بوجود آورده بود.کم کم بقیه گروه نیز با فواصل زمانی اندک به  هم رسیدند.پس از یک ساعت استراحت و گشت و گذار اطراف دریاچه  کم کم  مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.درمیانه راه چشمه ای با آب بسیار خنک و مطبوع وجود داشت که در هوای نسبتاً گرم خرداد ماه کام همه همراهیان تشنه را گوارا کرد.ساعت 13 به محل خودروها رسیده و از آنجا  برای صرف نهار عازم منزل شدیم.

دنا

عصر روز شنبه برای تفرج و تفریح همگی به همراهی خانواده ها به کمپ تفریحی تنگه چنار  رفتیم که در مسیر یاسوج –سی سخت بود.بعد از عبور از ورودی کمپ و کمی پیاده روی به  چنارستانی میرسیم که در مسیر جویبار پر آب و در دامنه یک کوه واقع شده است.تمام مسیر رودخانه در طرفین درختان چنار و در بعضی جاها گردو بود و تقریباً تا جایی که پیاده رفتیم به همین شکل ادامه داشت.با اینکه در ابتدای کمپ جمعیت بسیاری اتراق کرده بودند ولی در مسیر های بالاتر خلوت و بسیار دنج بود.به دلیل برنامه صعود به دنا زیاد در آنجا معطل نشده و تقریباً در ساعت 8 شب به منزل بازگشتیم.

گزارش صعود به دنا:

همنوردان:آقایان1-احمد عباسی2-محمد حسن رحیم پور3-قاسم نوروزی4-رضا احسانی5-حسن اسماعیلی6-علی عباسی7-عباس سربازپور8-محمد حسین حیدری9-هادی نورمحمدیان10-سید حسن حسینی11-رضا شاطر اسماعیلی12-سید رضا حسینی نوه13-مرتضی پاکار14-سید حسین حسینی بای15-حامد منگالی16-مسعود کرمانیان17-روح ا… حسینی عصار18-پدرم عسکری19-علی اکبری

خانمها:20-مریم باقری21-حکیمه علیپور22-محبوبه ایمانی23-حکیمه منگالی24-سپیده عباسی

مشخصات کوه:

رشته کوه دنا به مثابه دیواری عظیم و سترگ سراسر شمال و شرق استان کهگیلویه و بویر احمد را در بر گرفته و در بخش شرقی به استان فارس و در غرب به استان چهارمحال وبختیاری و در بخش شمالی به استان اصفهان محدود می‌گردد.وجود میکرو فسیلها و ماکروفسیلهای فراوان در این کوه بر جاذبه های گردشگری آن افزوده است. کوه دنا در شمال شرقی شهر سی سخت واقع گردیده است و شامل   28 قله بالای 4000 متر است که از جمله انها میتوان به حوض دال  که معروفترین قله دنا است و هچنین بژپن2 بیژن3  و قزل قلعه اشاره کرد.

وجه تسمیه حوض دال :

دال نام پرنده اي است بومي ايران كه يكي از زيستگاه هاي آن كوه هاي دنا در كهگيلويه و بويراحمد مي باشد. كمي پايين تر از قله منطقه اي وسيع و حوض مانندي وجود دارد كه گفته مي شود در گذشته هاي دورتر دال ها در آن زندگي مي كرده اند و نام حوض دال نيز از همين جا آمده است.

گزارش صعود:

صبح روز یکشنبه14/3/91 ساعت4:15 همگی بیدار شده و پس از نماز سریعاً  وسایل وکوله ها را آماده کردیم.خوشبختانه چون برنامه صعود یک روزه بود بار زیادی به همراه نداشته و از کوله های کوچک و با یک وعده غذای همراه که شب قبل مهیا شده بود استفاد کردیم. ساعت 4:40 راه افتادیم.مسیر دسترسی به کوه از طریق پای سیچانی و از  جاده چشمه میشی و در جهت شمال شرقی سی سخت بوده که  به جاده پادنا مشهور است و از مرکز شهر تا  کوه تقریباً 8 کیلومتر فاصله دارد.ساعت 5:10 به پای کوه رسیدیم  و پس از کمی نرمش ساعت 5:30به سمت قله به راه افتادیم.مسیر  با یک شیب ملایم و راه کاملاً مشخص و پاکوب در جهت شمال  و در یک دره عریض آغاز میشد.در طول مسیر برف زیادی در میانه دره از زمستان باقی مانده بود که  در آن ساعت به دلیل سرمای صبح زود کاملاً یخ زده بود.پس از حدود یک ساعت  پیاده روی مسیر به سمت شمال غربی و با شیب زیاد ادامه یافت.پس از عبور از گردنه ای کوتاه و پوشیده از برف راه به سمت راست(شمال) پیچیده و بصورت یک تراورس در دامنه کوه  تا محل جان پناه ادامه داشت.سمت چپ نیز مشرف به شهر زیبا و جنگلهای بکر و زیبای منطقه سی سخت بود که تا محل قله کاملاً در پائین دست دیده میشدبعد از  مدتی  راه بر روی دامنه ای با شیب بسیار تند به سمت دره و پوشیده از برف یخ زده بود که به دلیل به همراه نداشتن تجهیزات زمستانی ریسک نکرده و  به  ارتفاع بالاتر و بر روی  یک تراورس دیگر که حدوداً دویست  متر بالاتر و در ارتفاع 3900 متری بود قرار گرفتیم.از آنجا مسیر با شیب ملایم و کاملاً پاکوب به سمت قله بود.کمی جلوتر جان پناه  حدوداً 200-300متر پائینتر دیده میشد.از آنجا مسیر بر روی یال با شیب تند تر ادامه یافت تا ساعت 11:30 به قله حوض دال رسیدیم.به دلیل ایام تعطیلی در طول مسیر چندین گروه در حال فرود به ما برخوردند  و بعد از رسیدن به قله نیز  دو سه گروه دیگر بلافاصله به ما پیوستند.هوا مطبوع و دلچسب بود و بهمین دلیل فرصت زیادی برای گرفتن عکس های یادگاری و همچنین استراحت در اختیارمان بود. در سمت جنوب کوه و دریاچه گل دیده میشد  و در آنجا بود که به دلیل نامگذاری این کوه بنام” گل” پی بردیم. ساعت 12 به سمت پایین راه افتاده  و از همان مسیر صعود با کمی تغییر راه را پیموده  تا در ساعت50: 2 بعد از ظهر جهت صرف نهار در محل گردنه توقف کردیم و  پس از صرف نهار ساعت3:40 به راه ادامه دادیم.در حدود ساعت 5 به دره سیچانی رسیدیم که ابتدای صبح  پوشیده از برف یخزده ولی در آن ساعت از روز از یخ زدگی برفها کاسته شده بود.بالاخره در ساعت  6 به محل ماشین رسیدیم.خانواده بعضی از همنوردان که برای گل گشت به منطقه آمده بودند به استقبال  ما آمده بودند.خانواده های زیادی نیز برای تفرج به  محل آمده بودند که بسیاری از آنها نیز استقبال گرمی از ما کردند.پس از کمی استراحت به سمت منزل به راه افتادیم تا  با چلوکبابی که دوستان مهیا کرده بودند از خودمان پذیرایی کنیم.

آبشار مارگون:

آبشار مارگون

آبشار مارگون نام آبشاری است که در دره‌های غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر و گاهی 120 و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد.این آبشار در48 کیلومتری شهر اردکان (فارس) و در روستای مارگون واقع شده است. آبشار مارگون یکی از با شکوه‌ترین آبشارهای ایران است که که از نظر زیبائی و بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی رقابت می کند. این آبشار در استان فارس و در کنار روستای مارگون قرار دارد. این روستا از توابع دهستان کمهر از شهرستان سپیدان (به مرکزیت اردکان ) است. این آبشار از هیچ رودخانه ای شکل نگرفته بلکه  مولد این آبشار چشمه هایی است که در بالای آن قرار دارند .در  بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود. از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است..آب این آبشار رودخانه پرآبی را میسازد که تا سپیدان ادامه دارد

روز دوشنبه 15/3/91 برنامه بازگشت به رفسنجان ریخته شده بود و قرار بود در مسیر بازگشت سری به  آبشار بسیار زیبا و دیدنی مارگون  بزنیم.ساعت 7 صبح از سی سخت به سمت یاسوج و از آنجا به سمت مارگون راه افتادیم.در حدود ساعت 10به مارگون رسیدیم.از محل ورود به روستا تا محل آبشار جاده ای شوسه وجود داشت که به دلیل ترافیک بسیار زیاد  تردد اتوبوس از آنجا امکان پذیر نبود به همین دلیل همگی پیاده مسیر آبشار را در پیش گرفتیم که نزدیک به 20 دقیقه طول کشید.از محل پارکینگ خودروها تا محل آبشار راه کم عرض و در حد پیاده رو بود و به دلیل تعطیلی ازدحام زیاد جمعیت آمد و شد را کند میکرد.در طول مسیر رودخانه بسیار زیبا و خروشانی که از آبشار سرچشمه میگرفت دیده میشد که جمعیت زیادی در اطراف آن اتراق کرده و مشغول پخت و پز و صرف چای و قلیان و… بودند!کم کم آبشار به شکل  مسحور کننده ای ازمیان درختان و در دل صخره ای زیبا هویدا شد.آب آبشار از دل صخره بیرون آمده و بر روی صخره ای عریض و ناهموار میریخت و از آنجا در دل رودخانه و مسیری کم عرض بشکل خروشانی راه را ادامه میداد.بعضی از دوستان که پامچوهای خود را به همراه آورده بودند  پامچو پوشیده و به زیر آبشار رفتند که بسیار دلچسب و پرهیجان بود.زیبایی خیره کننده ابشار وصف ناپذر بوده و چشم از دیدن آن خسته نمیشد ولی ناچار هر آمدنی را رفتنی است .به کندی همگی همراهیان را راضی کرده تا دل از آن منظره زیبا کنده و به سمت ماشین به راه بیفتند.ساعت 2 بعد از ظهر  به سمت رفسنجان به راه افتاده و مجدداً در اقلید نیم ساعتی برای صرف نهار توقف کرده و در ساعت 11 برای نماز و شام در مسجد ابوالفضل شمش توقف نمودیم.در انجا با هندوانه ای شیرین از همگی پذیرایی شد که پس از یک روز گرم و راه طولانی  بسیار چسبید.در  ساعت 1 بامداد به دیارمان رفسنجان رسیدیم و خاطره ای خوش و شیرین از سفری به یاد ماندنی با دوستانی فراموش نشدنی را به همراه خود به خانه بردیم.