loading...
باشگاه کوهنوردی اوج رفسنجان
عباس سرباز پور بازدید : 1470 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

 

 

 فرمت GPX جهت GPSهاي Garmin

 

  چشمه ها   مسير دارآباد
  گردنه ها   مسير توچال 1
  قله ها   مسير توچال 2
  پد بالگرد   مسير دركه
  تلفن ها   مسير كلكچال
  ايستگاه هاي امدادي   مسير ولنجك - توچال
  ايستگاه هاي تله كابين و تله سيژ  

 فرمت KML جهت استفاده با نرم افزار Google Earth

 

  چشمه ها   مسير دارآباد
  گردنه ها   مسير توچال 1
  قله ها   مسير توچال 2
  پد بالگرد   مسير دركه
  تلفن ها   مسير كلكچال
  ايستگاه هاي امدادي   مسير ولنجك - توچال
  ايستگاه هاي تله كابين و تله سيژ  

 اطلاعات ارائه شده به صورت تقريبي بوده و صرفا كاربرد علمي دارد و لذا مسئوليت استفاده عملي توسط افراد در محل و تبعات آن به عهده فرد استفاده كننده بوده و سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران مسئوليتي نخواهد داشت.

عباس سرباز پور بازدید : 2800 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

 

 

مسير دره دركه که از میدان درکه که از میدان درکه آغاز می شود، در زمستان به طور معمول به علت تردد زياد دچار يخ زدگي شديدي است که استفاده از يخ شكن را الزامي مي سازد. دره دركه در غرب توچال، دره ای زيبا وجذاب است که كه تركيبي از سنگها، دهليزها و آبشارها را در خود جاي داده است.
شيب هاي تندي كه پس از بندهاي كلارنگ و بند عبدالله و جوزك و اذغال چال در دو طرف شرق و غرب دره وجود دارد مستعد ريزش سنگ و بهمن است كه عموماً كوهپيمايان از مسير پاكوب با يخ شكن و در شرايط هوايي غيرطوفاني عبور می كنند. خصوصاً مسيرهاي پرشيب بهمني قبل از پناهگاه پلنگ چال و پس از بندهاي سياه كرك كه به علت قرار گرفتن در سايه كاملاً يخ زده و لغزنده است و همچنين رخ شرقي دره تا محدوده پناهگاه، با خطر ريزش بهمن روبرو مي‌باشند كه در حال حاضر يك بهمن گير در مسيراصلي ايجاد شده است. لازم به يادآوري است كه كليه شاخه هاي غرب دره پلنگ چال، از خط الراس قله پلنگ چال، سياه سنگ، دو شاخ و چين كلاغ داراي شيب هاي تند بهمني و سنگي بوده و عبور از آن به انتهاي دره بسيار خطرناك مي باشد و فقط يال اصلي آن ايمن است.
يال قله چين كلاغ به سمت قلل دو شاخ و پلنگ چال، از جمله ....

بقیه متن در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 6727 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

 

 

مهمترین شاخصه این مسیر، خدمات تله کابین توچال است که بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران، نقش بسزایی در کثرت مراجعین به این مسیر دارد. این تله کابین به طول تقریبی 7500متر علاقه مندان را از ایستگاه اول در ارتفاع 1917متری به ایستگاه هفتم در ارتفاع 3735 متری می رساند. مسیری آسفالته از ورودی مجموعه به ایستگاه اول وجود دارد که حتی در روزها و شبهای غیر تعطیل نیز پذیرای کسانی است که بمنظور پیاده روی وارد این مجوعه می شوند. در ضلع شمالی ایستگاه اول، جاده ای خاکی کوه پیمایان را به سوی ایستگاه های بالاتر راهنمایی می کند. مسیر صعود در این منطقه همین جاده است که به ایستگاه پنجم در ارتفاع 2942 متری می رسد. از مهمترین خطرات این مسیر در زمستان راه میانبری است که از میانه های مسیر ایستگاه 2 و 5 به ایستگاه5 می رسد و بخصوص در نزدیکی ایستگاه5 از یک شیب بهمن گیر عبور می کند. از ایستگاه پنجم به بخش های مهمی از ارتفاعات شمال تهران می توان دست یافت. در جهت شرق، به دره اوسون و پناهگاه شیرپلا و در جهت غرب به پناهگاه کلکچال و درکه مسیرهای پاکوب مشخص است. لازم به تذکر است که در بخشهایی از هردو این مسیرها در زمستان خطر بهمن وجود دارد. همچنین در جهت شمال ایستگاه 5 هم می توان به ایستگاه هفتم و از آنجا به قله توچال صعود کرد. این بخش از مسیر نیز در زمستان در قسمتهایی خطر بهمن و بخصوص در هوای مه آلود یا همراه با بارش، خطر گم شدن دارد.

 فرود از قله توچال
فرود از قله توچال به سوي ايستگاه هفت در هواي طوفاني و ...

 

بقیه متن در ادامه مطلب ....

عباس سرباز پور بازدید : 1946 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

 

 

مسیر سربند از ده پس قلعه تا دوراهی اوسون
مسیر دربند به دليل موقعيت جغرافيايي خاص از پرترددترین و مشكل ترين مسیرهای ارتفاعات شمال تهران است. در فصل زمستان مسير سربند به پس قلعه تا دوراهي اوسون به علت پرتردد بودن راه و كوبيده شدن برف يخ مي زند و استفاده از يخ شكن هاي معمولي را ضروري مي‌سازد. در ابتداي راه، در مسير انحرافي و منشعب از پس قلعه به سمت امامزاده ابراهيم، خطر ريزش يك بهمن كوچك از سمت غرب وجود دارد. پس از امامزاده و درون دره انتهايي آن، به سمت زير ايستگاه شماره دو تله سیژ داراي بهمن هاي هولناكي است كه گاهي تا حوالي امامزاده پيش مي‌آيد.  پس از ایستگاه تله سیژ مسیر با شیب حداقل و از کنار کافه ها و رستوران ها عبور کرده و در دوراهی بندیخچال دوشاخه می شود. همچنین از میدان سربند نیز مسیری از کف دره عبور کرده و به همین دوراهی می رسد. از این دوراهی مسیر بندیخچال در شرق رودخانه دربند ادامه می-یابد که پس از عبور از بند یخچال به دیواره شروین و جان پناه شروین می رسد. منطقه بند یخچال را می توان مدرسه سنگ نوردی تهران نامید. از اوایل فصل بهار تا قبل از بارشهای زمستانی این منطقه هر هفته پذیرای سنگ نوردان است و بساری کلاسهای آموزشی رسمی نیز در همین منطقه برگزار می گردد.
از دوراهی بندیخچال، مسیر سمت غرب رودخانه دربند به دوراهی اوسون می رسد. در اینجا نیز مسیر دره اوسون از دربند منشعب می شود.
مسير شيرپلا
مسير راه عادي از دوراهي اوسون به .....

بقیه متن در ادامه مطلب ....

عباس سرباز پور بازدید : 1649 چهارشنبه 26 مهر 1391 نظرات (0)

 

 

صعود از راه منظريه در مسير پاكوب و مشخص زيگزاگ آن تا اردوگاه كلك چالتا به حال فاقد هرگونه خطر از لحاظ ريزش بهمن بوده است. اما این مسير در زمستان به علت پرتردد بودن عموما" یخ زده است. اما در فصل تابستان این مسیر از پارک جمشیدیه تا اردوگاه کلک چال، مسیر مناسبی برای کوه پیمایی ایمن و نسبتا" ساده است. از اردوگاه كلك چال مسير مستقيم به سوي قله در فصل تابستان، شيب بسيار تندي داشته و دسترسی به آن، به سختی انجام مي گيرد.
راه پاكوب كلك چال به گردنه لوپهنه در تابستان بسيار مناسب و قابل دسترسي است، اما در زمستان اين مسير از سمت شمال شرقي يعني از سوي قله كلك چال، در معرض ريزش بهمن قرار دارد. اين بهمن ها گاهي تا دره زير كلك چال كشيده مي شوند. گردنه لوپهنه از سمت جنوب داراي نقاب‌هاي برفي بزرگ و خطرناكي است كه گاهي عبور از آن خطر حتمي ريزش بهمن را در پي دارد. همچنین گم کردن مسیر در هوای مه آلود و برفی از جمله حوادث شایع در این محدوده است.

بقیه در ادامه مطلب ....

عباس سرباز پور بازدید : 1897 چهارشنبه 26 مهر 1391 نظرات (0)

 

 

جناح شرقي كوهستان دارآباد شامل مسير خط الراس و ناحيه سختون هاي غربي اين دره است.
صعود تابستاني خط الراس با صعود از يال پر شيب يا به قولي سينه كش تند بالاي چشمه موسوم به درازلش آغاز مي گردد و تا فراخ سفيد و لبه خط الرأس بالا مي رود. اين مسير در تابستان ها خشك و سنگلاخي است، ليكن در زمستان داراي برف نسبتاً سنگيني مي‌باشد كه سبب ريزش بهمن در كنار يال و در مركز سينه كش مي‌شود. اين بهمن ها بسته به حجم برف باريده شده، گاهي تا درختان درازلش در سمت شرقي آن نيز کشیده مي شوند.

  
مسیر زمستانی صعود به قله دارآباد، به سمت خط الراس (دره شن سياه)    مسیر زمستانی فرود از قله دارآباد
(عكس از چشمه درازلش و فراخ‌سينه)

بر لبه خط الرأس از اواسط پاييز تا اواخر فروردين ماه سوز سردي مي وزد. مسير صعود از اين نقطه تا قله خاكي دارآباد بر روي لبه يال قرار دارد. در تابستان ها صعود به راحتي انجام مي شود، اما در زمستان صعود نسبتاً دشوار است، چون زمين پوشيده از يخ بوده و باد به شدت مي وزد و عمدتاً مسير حركت بر فراز پرتگاه هاي لبه غربي خط الرأس به سوي شمال  و قله اصلي است. باد شديدي عموماً در فصل سرد بر قله دارآباد جريان دارد.

  
 خط الراس دارآباد، مسیر زمستانی صعود به قله    ابتداي خط الراس دارآباد از مسير فراخ‌سينه، مسیر زمستانی صعود به قله
 
 به سوی جانپناه قله دارآباد    جانپناه قله دارآباد  (3200 متر)

پس از قله دارآباد به سوي شمال، لبه خط الرأس باريك تر و قسمت هاي سنگي آن آغاز مي‌گردد. در فصول معتدل يا گرم سال كه از ارديبهشت ماه تا اواخر مهرماه طول مي‌كشد صعود قلل دارآباد (همچون چمبره بند وسياه سنگ) با عبور از قسمت هاي سنگي و سنگلاخي انجام مي پذيرد. آشنايي با فنون سنگ نوردي لازمه اين صعود مي‌باشد. ليكن در فصل سرما، عبور از خط الراس دارآباد به سياه بند، به علت يخ زدگي مسير و وزش طوفان شديد به دشواري صورت مي گيرد و صعودی کاملا فنی است. در صورت بروز هرگونه مشكل در این مسیر، به هيچ وجه نبايد از مسيرهاي سمت شرق به سوي دره جاجرود و آهار، يا دره دارآباد در غرب فرود آمد. فرود به داخل دره جاجرود خطر سقوط بهمن را در پي داشته و فرود به سمت دره دارآباد نيز علاوه بر خطر بهمن در برخی نقاط، به شیب های صعب‌العبور ریزشی و پرتگاه ها منتهی می شود. بهترین راه در مواجهه با اين وضعيت، بازگشت از مسير صعود شده و رسيدن به جانپناه دارآباد مي‌باشد.  

 پس از قله سياه بند، گردنه زين اسبي دارآباد قرار دارد كه فرود از آن در فصل گرم نسبتاً ساده بوده و صعود از جانب ديگر به سوي بند لاركرور و تيغه‌هاي آن نيز با مشكل خاصي مواجه نيست اما در زمستان اين فرود بايد با دقت انجام پذيرد. معمولاً برف حجيمي روي گردنه جمع می شود و در دو قسمت آن خطر ريزش بهمن، هم به سوي دره ايگل و هم به سوي دره دارآباد قطعي است. صعود به لاركرور و سوزني آن در فصل گرم در دو حالت قابل انجام است؛ يا خود شاخك که با سنگ نوردي ساده طبيعي و با دقت و احتياط صعود مي‌شود و يا صعود عرضی از زير آن به سمت دره ايگل يا دارآباد صورت مي گيرد.

منبع : http://tdmmo.tehran.ir

عباس سرباز پور بازدید : 1507 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)

عنوان کتاب هایی که تا به حال در ایران با محور کوه نوشته شده ، ترجمه شده و به زبان فارسی و یا زبان های دیگر منتشر شده اند به همراه نام نویسنده یا مترجم ، نام ناشر و سال نشر در این مقاله با نام کتاب شناسی کوه نوشته شده است.
فهرست کتب کوهنوردی چاپ شده در ایران طی سالهای 1330 الی 1385

ردیف. عنوان کتاب / مولف یا مترجم / سال چاپ


1. بهداشت و کمک های اوليه در کوهستان / دکتر عبدالکريم انواری /

2. راهنمای منطقه زاگرس / هيئت کوهنوردی و اسکی شهرستان شميران /

3. علم کوه 4850 متر / فدراسيون کوهنوردی /

4. پيروزی بر اورست / کاظم گيلا نپور / 1333

5. علم کوه / فخرالدين مصباح / 1335

6. فن کوهنوردی / سرهنگ يحيايی / 1336

7. خشم کوهستان / حسين عسگری - حسين حاج کريمی - داود محمدی / 1336 و 1376

8. پيروزی های تلخ / سازمان کوهنوردی بيستون / 1337


بقیه تا 95 مورد در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 1038 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)

 

نام قلل بالای 4000 متر کرمان
 
ردیف نام قله محل قرار گیری ارتفاع پناه گاه
۱ هزار کرمان.راین ۴۵۰۱ مسیر راین دارد
۲ لاله زار کرمان.لاله زار ۴۳۵۱ ندارد
۳ کوشاه کرمان.قلعه عسکر ۴۳۴۹ ندارد
۴ پلوار کرمان.ماهان-جوشان ۴۲۳۳ ندارد
۵ سه شاخ بزرگ کرمان.جوپار-ماهان 4135 دارد
۶ بلوچی کرمان.جوپار-ماهان ۴۱۰۰ دارد
۷ گلچین کرمان.جوپار-ماهان ۴۰۹۳ دارد
۸ کیل جلال کرمان.جوپار-ماهان ۴۰۵۰ دارد
۹ سرمشگ-سرتشتک کرمان.رابر ۴۰۴۸ ندارد
۱۰ کله ماری کرمان.جوپار-ماهان 4000 دارد

 

برگرفته از http://www.koohekerman.blogfa.com

عباس سرباز پور بازدید : 1237 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)
 
 
 
 
نام قلل کرمان از 3500تا4000 متر
 
 
ردیف نام قله

محل قرار گیری

ارتفاع پناهگاه
۱ جفتان 1 کرمان.سیرچ ۳۹۸۷ ندارد
۲ ترشکوه کرمان. ۳۹۸۱ ندارد
۳ جفتان 2 کرمان.سیرچ ۳۸۵۰ ندارد
۴ چاه برف کرمان. ۳۸۴۵ ندارد
۵ هنزا کرمان.رابر روستای هنزا ۳۸۳۷ ندارد
۶ سدو کرمان. ۳۸۳۶ ندارد
۷ یشم کرمان.بردسیر ۳۸۱۲ ندارد
۸ سیمک کرمان.کوهپایه ۳۷۷۵ ندارد
۹ چهل تن کرمان.بردسیر ۳۷۶۵ ندارد
۱۰ خاکستری کرمان. ۳۷۶۵ ندارد
۱۱ کیش کرمان.ماهان-جوپار ۳۷۵۲ دارد
۱۲

برج سه شاخ

کرمان.ماهان-جوپار ۳۷۴۵ دارد
۱۳

علم شاه

کرمان.جیرفت ۳۷۴۱ ندارد
۱۴ سه شاخ کوچک کرمان. ۳۷۴۰ ندارد
۱۵ تافک سفید کرمان.ماهان.جوپار ۳۷۲۰ دارد
۱۶ باگ رایی کرمان. ۳۷۱۶ ندارد
۱۷ قفس کرمان.روستای ده بالا ۳۷۱۳ ندارد
۱۸ سنگ نبشت کرمان. ۳۶۵۵ ندارد
۱۹ فلاح کرمان. ۳۶۳۸ ندارد
۲۰ چشمه روغنی کرمان. ۳۵۹۰ ندارد
۲۱ زورک کرمان ۳۵۸۴ ندارد
۲۲ درمیون کرمان. ۳۵۸۰ ندارد
۲۳ پر عشق کرمان. ۳۵۸۰ ندارد
۲۴ دهران کرمان. ۳۵۶۵ ندارد
۲۵ درارسو کرمان. ۳۵۴۵ ندارد
۲۶ فاشکوه کرمان. ۳۵۴۲ ندارد
۲۷ خانه مرغزار کرمان. ۳۵۳۲ ندارد
۲۸ ریگ اباد کرمان. ۳۵۲۹ ندارد
۲۹ شاه ماران کرمان ۳۵۲۰ ندارد
۳۰ قدم گاه کرمان. ۳۵۲۱ ندارد
۳۱ سنگ سیاه کرمان. ۳۵۱۲ ندارد

 

 برگرفته از http://www.koohekerman.blogfa.com

 

عباس سرباز پور بازدید : 1169 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)
نام قلل کرمان از 3000 تا 3500 متر

ردیف نام قله محل قرار گیری ارتفاع پناهگاه
۱ پر گل سرخ کرمان. ۳۴۸۶ ندارد
۲ چهار طاق کرمان. ۳۴۷۸ ندارد
۳ چهل مهراب کرمان. ۳۴۵۷ ندارد
۴ کورشت کرمان ۳۴۵۱ ندارد
۵ پاری کوه-سگ کش کرمان.شهر بابک ۳۴۴۳ ندارد
۶ بیدوئیه کرمان.بیدوئیه ۳۴۱۵ ندارد
۷ کوه شیر کرمان.دهبکری ۳۴۱۲ ندارد
۸ بید خون کرمان.بیدخون ۳۴۱۲ ندارد
۹ کوه محمد اباد کرمانمحمد اباد ۳۴۱۰ ندارد
۱۰ ده راه کرمان. ۳۴۰۳ ندارد
۱۱ تنگل کرمان. ۳۳۹۸ ندارد
۱۲ باب مادوئیه کرمان.مادوئیه ۳۳۸۹ ندارد
۱۳ بیدخونی کرمان. ۳۳۸۶ ندارد
۱۴ گردو کلان کرمان. ۳۳۸۵ ندارد
۱۵ تنگل کرمان. ۳۳۸۰ ندارد
۱۶ قبله کرمان. ۳۳۶۸ ندارد
۱۷ ایوب کرمان. ۳۳۶۸ ندارد
۱۸ سدو کرمان. ۳۳۶۳ ندارد
۱۹ تنگ دلفارد کرمان.دلفارد ۳۳۴۸ ندارد
۲۰ مدوار کرمان. ۳۳۴۰ ندارد
۲۱ سیاه کوه کرمان.سیرجان ۳۳۳۵ ندارد
۲۲ طرنگ کرمان.بافت ۳۳۳۳ ندارد
۲۳ توران کرمان. ۳۳۲۲ ندارد
۲۴ میجان کرمان. ۳۳۱۳ ندارد
۲۵ دلفارد کرمان.دلفارد ۳۳۰۸ ندارد
۲۶ کوه زرد کرمان. ۳۳۰۱ ندارد
۲۷ ایوب کرمان. ۳۳۰۰ ندارد
۲۸ لاشکار کرمان.سرچشمه ۳۲۸۸ ندارد
۲۹ قالبد کرمان. ۳۲۷۸ ندارد
۳۰ کوشک کرمان.روستای کوشک ۳۲۷۳ ندارد
۳۱ آسانیج کرمان. ۳۲۷۰ ندارد
۳۲ بندری کرمان. ۳۲۷۰ ندارد
۳۳ شمیران کرمان. ۳۲۶۹ ندارد
۳۴ شاردو کرمان. ۳۲۶۱ ندارد
۳۵ تخت سلیمان کرمان. ۳۲۵۹ ندارد
۳۶ شاردو کرمان. ۳۲۶۱ ندارد
۳۷ داه بدن کرمان. ۳۲۵۱ ندارد
۳۸ تنگ ابرسوئیه کرمان. ۳۲۴۹ ندارد
۳۹ زنده بگور کرمان. ۳۲۴۸ ندارد
۴۰ خرخسرو کرمان. ۳۲۱۹ ندارد
۴۱ کله سرخ کرمان. ۳۲۱۵ ندارد
۴۲ مردولت کرمان. ۳۲۱۱ ندارد
۴۳ پتنو کرمان. ۳۲۰۶ ندارد
۴۴ ده کوبه کرمان. ۳۲۰۵ ندارد
۴۵ در هوا کرمان. ۳۲۰۰ ندارد
۴۶ دوادان کرمان. ۳۱۷۶ ندارد
۴۷ ریشوایی کرمان. ۳۱۶۹ ندارد
۴۸ ترشو کرمان. ۳۲۶۶ ندارد
۴۹ آخورک کرمان. ۳۱۶۶ ندارد
۵۰ خانه ای کرمان. ۳۱۵۷ ندارد
۵۱ باغو کرمان. ۳۱۴۸ ندارد
۵۲ دیده بانی کرمان. ۳۱۲۶ ندارد
۵۳ درخراسان کرمان. ۳۱۱۴ ندارد
۵۴ زوج کرمان. ۳۰۹۵ ندارد
۵۵ خون الود کرمان. ۳۰۸۰ ندارد
۵۶ امیرالموئمنین کرمان. ۳۰۵۱ ندارد
۵۷ خارزن کرمان. ۳۰۳۱ ندارد
۵۸ سرا کرمان. ۳۰۳۱ ندارد
۵۹ در اب کرمان. ۳۰۲۲ ندارد
۶۰  کوه پنج                     کرمان.سیرجان                ۳۱۲۵      ندارد          

 

 

برگرفته از http://www.koohekerman.blogfa.com/

 

عباس سرباز پور بازدید : 715 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)
نام قلل کرمان از 2000 تا 2999 متر

ردیف نام قله محل قرار گیری ارتفاع پناهگاه
۱ پیش استا کرمان. ۲۹۹۰ ندارد
۲ رزپز کرمان. ۲۹۸۶ ندارد
۳ بندار کرمان. ۲۹۷۵ ندارد
۴ خاکی کرمان. ۲۹۷۰ ندارد
۵ بیشه بید کرمان. ۲۹۴۵ ندارد
۶ تیدران کرمان. ۲۹۴۴ ندارد
۷ باغ برج کرمان. ۲۹۳۱ ندارد
۸ حاجی اباد کرمان. ۲۹۲۸ ندارد
۹ پرون پنبه کرمان. ۲۹۲۵ ندارد
۱۰ استم کرمان. ۲۹۲۲ ندارد
۱۱ اسماعیل خانی کرمان. ۲۹۲۲ ندارد
۱۲ چشمه سفید کرمان. ۲۹۱۳ ندارد
۱۳ پلنگی کرمان. ۲۸۹۱ ندارد
۱۴ اسپزا کرمان. ۲۸۴۵ ندارد
۱۵ آغل انار کرمان. ۲۸۱۹ ندارد

 

برگرفته از سایت http://www.koohekerman.blogfa.com

درباره ما
باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی اوج رفسنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 81
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 103
  • آی پی امروز : 137
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 172
  • باردید دیروز : 121
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 428
  • بازدید ماه : 343
  • بازدید سال : 8,860
  • بازدید کلی : 572,748
  • کدهای اختصاصی
    جستجو در سایت گروه کوه نوردی اوج:

    Google      Yahoo     
    کد متن افکت دار