باشگاه کوهنوردی اوج رفسنجان
عباس سرباز پور بازدید : 1191 پنجشنبه 06 شهریور 1393 نظرات (0)

همیشه کوههای کرمان برایم ارزش دیگری داشتند همیشه جاذبه و  جذبه ای که در چشم اندازشان هست و قدرتی که در زیر پایت ایجاد میکنند و بازی سنگ  و صخره اش با دست  و نیرویی که ذاتاً در کالبدشان هست و به کالبد تو نیز نزریق میکنند همه و همه کرمان و کوههایش را متفاوت ساخته است و این زیبایی را بعد از صعود هفته قبل به الوند بیشتر دریافتم .کوههای سیرچ نمونه بارز استحکام و زیبایی اند.جفتان هم ازین قاعده مستثنی نیستند

هرچه میکشیم ازین فاصله هاست.راه بعید همیشه برایمان سد ساخته برای دلبستگی هامان.جفتان 2 کوهیست که براحتی یک روزه میشود رفت اما راه رسیدن به دامان منزه اش سنگ پیش پایمان است.هرچند نباید از حق گذشت که قسمتی از لطف کوه همین جمع شبگرد و شب مانده ایست که دور آتش  شامشان را برای یکدیگر لقمه میکنند.

عصر روز پنجشنبه به راه افتادیم .هوای گرم  بعد از دوساعت  و نیم حرکت  لنگان مینی بوس جای خود را به خنکای کوهستان سیرچ داد. بعد ازطی مسافت 150 کیلومتر از رفسنجان ،یک کیلومتربعد از تونل طولانی سیرچ روبروی روستای کارونسرا جاده اسفالت فرعی به سمت محل یادبود شهدای سانحه هوایی  بهمن 81 میرود.مجموعه ای مشتمل بر بنای یادبود مسجد و ساختمان اداری  و سرویس بهداشتی.مسجد  بسیار بزرگ متآسفانه در شرف تخریب  بود و سرویس های بهداشتی هم تقریباً خراب و بی در وپیکر.ولی از هیچ بهتر بودند.شب  کویری در زیر آسمان بی مهتاب و در محو ساحره آسمان کویر  راه شیری خواب را به چشم فرا خواندیم

صبح  روز جمعه ساعت 5:30 از خواب برخواسته و 6 اماده رفتن بودیم.جفتان تمام قد تا آخرین نقطه اش در دیدمان بود.ابتدای مسیر از کنار استخر آب شروع میشود.از میان دره ای در ضلع شرقی کوه تا ابتدای دامنه پرشیب  شرقی و سپس به گردنه ای بر روی یال شرقی در امتداد شمال شرقی به جنوب غربی قرار میگیریم که دوراهی مسیر جفتان 1 و 2 است.

جفتان 1 در سمت راست و 2 در سمت چپ قرار دارد .مسیر بر روی یال  تا ضلع شمالی و غربی کوه در میان مسیرهایی که کمی دست به سنگ است ادامه میابد .در انتها از میان پاکوبهای پرشیب  ساعت 10 از ستیغ غربی  بر روی قله قرار میگیریم.جفتان همان کوهیست که همه چیز دارد.مثل باقی کوههای کرمان.خاص و پرجاذبه.

از قله به محل سقوط هواپیما رفتیم.مسیری سنگ ریز با شیب زیاد.قطعات هواپیما هنوز در گوشه و کنار پراکنده بود و بال هواپیما نیز داخل یک شیار گیر کرده بود.فاتحه ای  نثار روح جانباختگان این حادثه کرده و به قله بازگشتیم ساعت11 به سمت پایین سرازیر شدیم .به گردنه که رسیدیم وسوسه صعود به جفتان 1 به جانمان افتاد ولی خستگی دوستان تازه و کمبود وقت منصرفمان کرد. از محل گردنه بجای قرار گرفتن در مسیر دره روی یالی که به  ابتدای دره منتهی میشد قرار گرفتیم.کمی پرشیب تر ولی میانبر.ساعت 1 کنار استخری پایی بر آب زدیم و جانی تازه کردیم و جفتان مغرور و مهربان و قدرتمند بدرقه مان میکرد