باشگاه کوهنوردی اوج رفسنجان
عباس سرباز پور بازدید : 875 پنجشنبه 06 شهریور 1393 نظرات (0)

الوند رشته کوه منفردی است واقع در جنوب  غربی شهر همدان  که از شمال  غربی شهر  تا جنوب آن کشیده شده است .خط االرأس الوند شامل چندین قله است که  بلندترین آن الوند با ارتفاع 3584متر میباشد.کوهها و ارتفاعات الوند  دارای ارتفاع مناسب و بسیار ملایم میباشند و شاید در زمستان بخاطر مخاطرات بهمن بیشتر مد توجه قرار گیرند.کوهستان الوند دارای چشمه ها بسیار زیبایی است که تقریباً در تمام فصول جاریند.مرغزارها و چمنزارهای کوچک و دشتکهای واقع در کوهستان زیبایی خاصی به این منطقه داده است.یکی از موهبتهایی که خداوند به مردم سرزمین هگمتانه داده ، وجود این کوه در نزدیکی درب منزلشان است.هرچند این موهبت برای الوند مصیبت است .به قولی قله ای که زیاد فتح شود تبدیل به تفرجگاه میشود.وجود الوند در نزدیکی شهر و همچنین  راه اندازی تله کابین و امکانات تفریحی در محل دشت میشان خطر بالقوه ای است که جان الوند را به خطر انداخته است.

فرصتی شد تا درقالب یک مسافرت تفریحی و خانوادگی  بدون برنامه ریزی قبلی تصمیم به صعود به الوند بگیریم.مراجعه به چند سایت  اطلاعات مفیدی در اختیارمان گذاشت هر چند نمای الوند از داخل شهر گویای مهربانی و رأفت  این کوه بود.

روز جمعه ساعت 6 از منزل کرایه ای به راه افتادیم.همانطور که گفتم الوند در کنار گوش مردمان سرزمین ماد است.شاید در خلوتی صبحگاه چند دقیقه بیشتر طول نکشید تا به گنجنامه رسیدیم.چیز فوق العاده ای که در آنجا بچشم میخورد انبود کسانی بود که چه برای کوهنوردی و چه برای تفرج به آنجا هجوم آورده بودند.هیچگاه اینهمه کوهنورد یکجا ندیده بودم.ساعت6:15 در خیل عظیم کوهنوردان به راه افتادیم.چند دقیقه بعد از بالای آبشار به محلی رسیدیم که دو راهی بود.یکی مسیری در منتهی الیه شمالی کیوارستان و از میان سنگها با شیب نسبتاً متوسط و دیگری مسیر پاکوب و مالرو از زیر تله کابین  و با شیب بسیار کم.هر دو مسیر به دشت میشان که پناهگاه اول الوند است میرسند.مسیر کوهنوردی ساده و پاخورده و آماده تا دشت میشان باعث شده بود تا تقریباً هرکسی با هر توانایی به راحتی طی طریق کند.در این میان افرادی با چادر سفری و پیک نیک و سبد غذا و... مسیر را طی میکردند.45 دقیقه بغد در محل دشت میشان توقف کوتاهی کردیم.هیچ چیز اینجا هیچ شباهتی به کوه و طبیعت بکر نداشت.طبیعت دست نخورده و ناب کوههای کرمان به هیچ وجه با ساختمانهای عظیم ،رستوران،بوفه و امکانات دشت میشان شباهت نداشت.

بعد از پرس جو از مسیر کوه ساعت 7:30 به راه افتادیم.مسیری با شیب بسیار ملایم در جهت غرب  به مدت  نیم ساعت  که به دشت و چمنزار دیگری  بنام تخت نادر منتهی میشد.با توجه به اینکه غالب افراد در میشان اطراق کردند به شکل قابل توجهی این مسیر خلوت تر شد ولی بازهم تردد  زیادی در طول مسیر بود.ساعت8به تخت نادر رسیدیم.در ضلع جنوبی تخت نادر قله و مخروط کوه دیده میشود.بسیار در دسترس و نجیب.

تخت نادر و قله الوند

در جهت جنوب غربی نیز پاکوب واضح ، عریض و بسیار کم شیب منتهی به قله کلاغ لانه(لان) دیده میشد .ظاهراً مسیر الوند از یال شرقی کوه است ولی تقریباً از هرجا که به دامان کوه بزنی به راحتی و از میان گرانیتهای بزرگ به قله میرسی.ما هم از دامان کوه به سمت قله به راه افتادیم.تقریباً لابه لای سنگها همه جا جای پا هست.قله سنگ بزرگ گرانیتی است در حد سه متر ارتفاع که از یک طرف شکافی برای صعود دارد و روی آن در حد 7تا8 نفر محل توقف هست.

ترافیک زیاد در زیر سنگ باعث شد فقط ده دقیقه منتظر خلوت شدن راه شویم.یکی دو دقیقه بعد روی سنگ قله که از ازدحام جمعیت جا برای نشستن نداشت بودیم.به سختی جایی برای نشستن و ایستادن یافتیم .ساعت 9:10 دقیقه بود.تصمیم گرفتیم از خط الرأس الوند به کلاغ لانه هم برویم.ظاهراً این کار ما برعکس کوهنوردانی محلی است که علت آن هم فقدان اطلاع لازم بود زیرا ظاهراً کوهنوردان محلی برای صعود هر دوقله ابتدا از مسیر بسیار سبک تر و کم شیب تر که ذکر آن شد به کلاغ لانه رفته و سپس از خط الرأس به الوند آمده و از مسیر پرشیب تر الوند فرود می ایند.

نمای کلاغ لانه و خط الرأس الوند از قله الوند

قله الوند و پناهگاه کلاغ از سر کلاغ لانه

مسیر سنگی قله کلاغ لانه

از روی خط الرأس نیم ساعت طول کشید تا به پناهگاه کلاغ برسیم.جانپناهی بزرگ و مناسب.در سمت   شمال شرق جانپناه مسیر پاکوب تخت نادر و در سمت  جنوب شرق دره ای منتهی به گنجنامه واقع شده است.از جانپناه تا دیواره زیر قله کلاغ ده دقیقه راه بود.قله  کلاغ مسیر دست به سنگ جذاب و دلچسبی در حد کمتر از ده دقیقه دارد که  جبران پیاده روی ساده اش را میکند.11:15 از کلاغ به جانپناه رسیده بودیم.نیم ساعتی را صرف صبحانه کردیم.تصمیم گرفتیم بجای مسیر معمول از دره ای که در ضلع جنوبی الوند است فرود بیاییم.جایی که دیگر ازدحام به صفر رسید.خلوت و ساکت و زیبا و تنها صدا فقط صدای جریان اب در میان چمنزار و صدای سبزه قباها و شانه به سرهایی بود که بر بالای سرمان اوج میگرفتند.دره با شیب ملایم  جریان اب را دنبال میکرد و چشمه ها در شکاف سنگها به هم میپیوستند .آبشارهای کوچک  کم کم بزرگ و بزرگتر شدند تا جان گنجنامه از آنها مایه بگیرد.در طول مسیر توسط عشایر محلی با خوشرویی پذیرایی شدیم.ساعت 1:30عصرراه به کیوارستان ختم شد و در زیر تله کابین  به پاکوب پیوست.تله کابینی که گویا جریان زهر بود در رگ کوهستان.

در میان شلوغی بی حدوحصر جمعیت و در ازدحام ماشینها و دود کباب راه خانه را در پیش گرفتیم .