loading...
باشگاه کوهنوردی اوج رفسنجان
عباس سرباز پور بازدید : 2234 جمعه 27 مرداد 1391 نظرات (0)

امروز جزوه 85 صفحه ای آموزش کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران رو براتون گذاشتم . امیدوارم ازش استفاده کنید .

نظر یادتون نره .

 

دانلود جزوه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 1507 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)

عنوان کتاب هایی که تا به حال در ایران با محور کوه نوشته شده ، ترجمه شده و به زبان فارسی و یا زبان های دیگر منتشر شده اند به همراه نام نویسنده یا مترجم ، نام ناشر و سال نشر در این مقاله با نام کتاب شناسی کوه نوشته شده است.
فهرست کتب کوهنوردی چاپ شده در ایران طی سالهای 1330 الی 1385

ردیف. عنوان کتاب / مولف یا مترجم / سال چاپ


1. بهداشت و کمک های اوليه در کوهستان / دکتر عبدالکريم انواری /

2. راهنمای منطقه زاگرس / هيئت کوهنوردی و اسکی شهرستان شميران /

3. علم کوه 4850 متر / فدراسيون کوهنوردی /

4. پيروزی بر اورست / کاظم گيلا نپور / 1333

5. علم کوه / فخرالدين مصباح / 1335

6. فن کوهنوردی / سرهنگ يحيايی / 1336

7. خشم کوهستان / حسين عسگری - حسين حاج کريمی - داود محمدی / 1336 و 1376

8. پيروزی های تلخ / سازمان کوهنوردی بيستون / 1337


بقیه تا 95 مورد در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 1114 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (0)

 

آسپرین در ارتفاع :

آیا استفاده از آسپیرین در ارتفاع بالا به منظور رقیق کردن خون و عملکرد بهتر قلب مجاز است؟

بر اساس تحقیقات بعمل آمده آسپیرین اثرات بسیار مفیدی بر بدن انسان دارد و امروزه بعد از 100 سال از کشف آن هنوز به اثرات مفیدتر و فواید آن بیشتر پی می برند. ولی آیا آسپیرین در ورزش کوهنوردی در ارتفاعات بالا برای بهبود عملکرد قلب و عروق چنین تاثیرات مثبتی نیز دارد؟

آسپیرین به اصطلاح رقیق کننده خون است، البته اصطلاح صحیح آن به تاخیر اندازنده لخته شدن خون است ولی بین عوام مردم اینگونه معرفی شده که رقیق کننده خون است و برای رقیق کردن خون هیچ چیز جای مایعات ...

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 916 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (0)

 

سرما، خواب آلودگی در ارتفاع، خواب مرگ و تخلیه انرژی

 خواب آلودگی در ارتفاع

انجمن پزشکی کوهستان ایران:

خواب آلودگی در ارتفاع،خواب مرگ وتخلیه انرژی یکی از علائم ونشانه های مهم وخطرناک در ورزش کوهنوردی می باشد.عوامل مختلفی می تواند باعث بروز خواب آلودگی در هنگام کوهنوردی باشد که بعضا می تواند علامت خطری جدی وهشدار دهنده باشد. علامتی که گاها خود کوهنورد به آن بی توجه بوده وآگاهی به وضعیت خطرناک خود ندارد وبمرور زمان به مرحله خطرناکی از عدم آگاهی به زمان ومکان می رسد.این وضعیت پیش از اینکه برای خود کوهنورد جلب توجه کند می تواند هشداری جدی برای سایر همنوردان باشد وشرایط را لحظه به لحظه بحرانی تر شود. شاید بارها در طی صعود به ارتفاعات چه بصورت انفرادی وچه بصورت گروهی ،خود یا همنوردتان دچار چنین حالتی شده اید که می تواند شرایط را تا مرحله خطرناک یا اصطلاحا "خواب مرگ" پیش ببرد. ...

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 818 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (0)

 

فاکتورهای روانی در مواجه با شرایط سخت كوه نوردي

فرض کنید که از گروه جدا افتاده اید , راه را گم کرده اید , مصدوم شده اید , ذخیره آب و غذای خود را از دست داده اید و ... به طور خلاصه در موفقعیتی اضطراری گرفتار آمده اید , چه می کنید؟

روشن است که دانستن یک سری از مهارتها و راه کار ها به شما کمک خواهد کردکه هنگامی که در چنین موقعیت هایی گرفتار شدید , برای سوال بالا بهترین جواب ممکن را داشته باشید. اما قضیه ای که بار ها و بارها مورد اثبات قرار گرفته این است که در چنین شرایطی فقط افرادی می توانند از دانسته ها و مهارت های خود استفاده کنند که بتوانند از لحاظ روحی خود را در شرایط خوبی نگه دارند. در اینجا به چند مورد خواهیم پرداخت که یادگیری و عمل به انها می تواند در کنار آموختن مهارت های زنده ماندن , شما را برای مواجهه با چنین موقعیت هایی آماده کند.

 

.... بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 744 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (0)

 

درختان بهترین پناهگاه برای فرار از صاعقه نیستند

هر ساله ده‌ها نفر در ایران بر اثر اصابت صاعقه جان خود را از دست می‌دهند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بهترین مکان برای پناه گرفتن از خطر صاعقه کمی متفاوت‌تر از آن مکان‌هایی است که به طور ذاتی به نظرمان می‌رسد.

اگر در فضای باز و در دامان طبیعت هستید، ممکن است نخستین مکان امن با دیدن صاعقه، پناه گرفتن در زیر یک درخت تنومند به نظر برسد. اما آزمایش‌ها چنین اقدامی را توصیه نمی‌کنند.

تنه درختان از حدود ۲۰ درصد آب تشکیل شده‌اند و این در حالی است که بدن ما از حدود ۷۳درصد آب تشکیل شده است. آب یکی از بهترین هادی‌های الکتریسیته است. به همین خاطر هم وقتی صاعقه در راه رسیدن به سطح زمین به دنبال یافتن راه‌هایی سریع‌تر می‌گردد، پس از عبور از تنه درخت (حاوی ۲۰ درصد آب) خیلی سریع جذب هادی الکتریکی بهتری چون بدن انسان (حاوی حدود ۷۳ درصد آب) می‌شود.

به هنگام وقوع رعد و برق در فضای باز، پناه گرفتن در زیر یک درخت می‌تواند خطرناک‌تر از آنچه که تصور می‌کردیم باشد. بر همین اساس، بهترین پناهگاه برای مصون ماندن از صاعقه، جایی است که هادی‌های الکتریسیته قوی‌تری میان بدن انسان و صاعقه در آنجا موجود باشد. بدین ترتیب صاعقه سریعترین راه برای انتقال به زمین را انتخاب خواهد کرد و ما از گزند آن مصون خواهیم ماند. برای مثال، اگر خودرویی در نزدیکی شما قرار دارد، بهترین مکان برای پناه گرفتن، خزیدن به داخل خودرو است. چرا که بدنه فلزی خودرو هادی قوی تری از بدن شما برای انتقال صاعقه به زمین است.

به همین منظور از دیرباز، خودروهای باربری با آویزان کردن زنجیری از اگزوز خودروی خود سعی می‌کردند که راه تماس بدنه فلزی خودرو و زمین را برای عبور صاعقه مهیاتر کنند. و به همین ترتیب آنتن های بر فراز ساختمان ها و سایر تجهیزات ضد صاعقه.

برگرفته از سایت انجمن پزشکی کوهستان ایران

عباس سرباز پور بازدید : 949 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

 

راههای پیشگیری از عقرب گزیدگی:

۱) قدم اول در پیشگیری از عقرب گزیدگی، می تواند از بین بردن محیط زیست آنها باشد. مهمترین محل زیست این حیوان در میان خرده های چوب، یا تنه درختان شکسته، می باشد. به همین دلیل بایستی از انباشت هیزم، علوفه، خرده های چوب و همچنین مصالح ساختمانی غیر مستعمل در مناطق گرم پرهیز شود.

۲) کاهش دسترسی منابع غذائی عقرب از نکات دیگر مهم در پیشگیری از عقرب گزیدگی است. مهمترین منابع غذائی آن حشرها می باشد. . ...

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 822 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

 

راههای پیشگیری از مارگزیدگی

مارها معمولا در فصل بهار، تابستان و پاییز در مکان های سایه دار و خنک و در فصل زمستان در مکان هایی مانند درون غارها و تونل معادن زندگی می کنند. ۷۲% از مارگزیدگی ها در تاریکی ( نیم ساعت قبل از غروب آفتاب تا ۲ ساعت بعد از آن ) رخ می دهد. هیچگاه تلاشی برای به دام انداختن مارها و یا تخریب لانه آنها انجام ندهید.

·    جهت جلوگیری از حمله مجدد مار، مصدوم را سریعاً از محل حادثه دور کنید.

·    همه لباس های چسبان، کفش و جواهرات را از دست و پای بیمار خارج کنید.

 

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 804 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

 

پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی ها درکوهنوردی وطبیعت گردی

 

گزیدگی ها از جمله اتفاقاتی است که ممکن است در هر مکانی و مخصوصا در زمان  طبیعت گردی با آن برخورد کنید .

۱٫  علایم گزیدگی با افعی: درد تیز و سوزاننده در محل گزش که در عرض ۱-۵ دقیقه بعد از گزش ظاهر می شود.

۲٫  تورم در محل گزیدگی نیم تا ۴ ساعت بعد از گزش که ممکن است در عرض ۲۴-۱۲ ساعت افزایش یابد و کل اندام مبتلا را درگیر نماید.

۳٫  در طی ۳۶-۲۴ ساعت پس از گزیدگی افعی. ممکن است تاول های کوچک در محل ایجاد شوند.

۴٫     تهوع و استفراغ، بی حسی در اطراف دهان، صورت و پوست سر و گز گز نوک انگشتان، تب و لرز، تعریق، ضعف و بی حالی، سرگیجه .  ...

 

بقیه در ادامه مطلب

درباره ما
باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی اوج رفسنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 81
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 103
  • آی پی امروز : 112
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 142
  • باردید دیروز : 121
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 398
  • بازدید ماه : 313
  • بازدید سال : 8,830
  • بازدید کلی : 572,718
  • کدهای اختصاصی
    جستجو در سایت گروه کوه نوردی اوج:

    Google      Yahoo     
    کد متن افکت دار