loading...
باشگاه کوهنوردی اوج رفسنجان
محمد حسن رحیم پور بازدید : 1171 چهارشنبه 30 مرداد 1392 نظرات (0)

بیماری های ارتفاع را بیشتر بشناسیم:
 

بیماری حاد کوهستان:


هنگامی که افراد بهارتفاعات بالای 3500 متر می روند ، کمبود اکسیژن باعث بروز گروهی از مشکلاتجسمی برای آنها می شود. حالتهای مختلف و متنوعی در ارتباط با سرعت شروععلائم ناراحتی ، شدت ناراحتی و ارتفاعی که این علایم بروز می کنند وجوددارد و به طور کلی افرادی که به این ارتفاعات می روند باید نسبت به اینعلایم و نحوه مقابله با آن آشنا باشند تا در صورتی که خود یا یکی ازهمراهانشان با چنین مشکلی مواجه شدند به صورت صحیح با مشکل مقابله کنند.

hassan115 بازدید : 1057 پنجشنبه 19 بهمن 1391 نظرات (0)

عدم تغذیه کافی باعث لاغری مفرط در بین کوه‌نوردان می شود!

حمید مساعدیان گفت: لاغری مفرط زمانی برای کوه‌نوردان حاصل می شود که در صعودهای بلند تغذیه کافی صورت نگیرد.

حمید مساعدیان رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: کوه‌نوردانی که به امر صعود می پردازند مخصوصا صعودهای بلند باید توجه داشته باشند که عدم تغذیه مناسب لاغری مفرط را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: زمانی که فعالیت فرد بیشتر از تغذیه مناسب باشد و کارهای سنگینی مثل هیمالیانوردی انجام دهد و غذای کافی نخورد با لاغری مفرط روبرو می شود که ممکن است ورزشکاری در یک برنامه صعود بلند 20 تا 18 کیلو وزن کم کند.مساعدیان اشاره کرد: وقتی لاغری مفرط برای کوه‌نورد پیش می آید این کاهش وزن نرمال نیست و برخی اوقات ناخودآگاه پیش می آید.

وی اضافه کرد: بی توجهی به تغذیه مطلوب همراه با لاغری مفرط و کوتاه شدن جثه فرد همراه است و بدن کوهنورد ضعیف تر می شود.

مساعدیان گفت: هرچه فرد لاغرتر باشد مفرط انرژی کمتری دریافت می کند و نسبت به حادثه حساس تر می شود و در این زمان اثرات سرما، گرما بیشتر در فرد تاثیر گذار می گذارد.

وی تاکید کرد: سقوط هایی که در برنامه هایی مثل هیمالیانوردی رخ می دهد این است که بعد از صعود کوه‌نوردی به قله انرژی وی تخلیه می شود ممکن است به خاطر مسائل ذکر شده اتفاق بدی برای وی رخ دهد.مساعدیان عنوان کرد: توصیه ما به کوه‌نوردان این است که حتما ارتفاع را جدی بگیرند.

محمد حسن رحیم پور بازدید : 14525 سه شنبه 25 مهر 1391 نظرات (1)

 

 

روش محاسبه میزان کالری مورد نیاز بدن

راه های متفاوتی برای تشخیص میزان کالری مورد نیاز روزانه بدن وجود دارد که ما در این قسمت یکی از آنها را به نان فرمول "هریس بندیک" را برای شما انتخاب کرده ایم. این فرمول یکی از آسانترین راه های محاسبه فرایند بنیادین متابولیک است (BMR ). عوامل مهم در این فرمول عبارتند از: جنسیت، وزن بدن (به کیلو )، قد (به سانتی متر)، و سن. فرمول مذکور به این شکل است.

                  آقایان                  (سن × 6.8) – ( قد × 5 ) + ( وزن × 13.7 ) + 66 = BMR 

 

                 خانمها                (سن × 4.7) – ( قد × 1.7 ) + ( وزن × 9.6 ) + 655= BMR 

 

به عنوان مثال:

1- مرد: 66

2- وزن 75 کیلو : 1027.5 = (75 × 13.7)

3- قد 175 سانتی متر : 875 = (175 × 5 )

4- سن 28 سال : 190.4 = (28 × 6.8 )

مرحله 1 تا 3 و بعد هم مرحله 4 را از مجموع کم کنید که رویهم می شود 1778.1

مضرب فعالیت برای آقایان

بالاخره هر چه میزان فعالیت فرد بیشتر باشد بدن او ...


جداول ویژه و بقیه این متن در ادامه مطلب

 


محمد حسن رحیم پور بازدید : 1329 سه شنبه 18 مهر 1391 نظرات (0)

 

 

اخلاق كوهنوردی

با يد ببينيم برای چه به كوه ميرويم در كوه و بيابان بدنبال چه ميگرديم برای چه اين همه خود را خسته ميكنيم عرق ميريزيم در زمستان گاهی  اوقات تا كمر در برف فرو ميرويم و بعضا خيلی از خطر ات را بجان ميخريم و تا سر حد مرگ با طبيعت دست وپنجه نرم ميكنيم آيا هدف فقط رسيدن به قله است و فتح آن ؟ و يا در تابستان در آن گرمای  سوزان و طاقت فرسا در كوه ها بالا ميرويم و از فرط ريزش عرق از سر و رويمان تمام بدن خيس ميگردد و گاهی  او قات آب در دسترس نيست و درآن وضعيت حاضری  گرانترين سرمايه ات را بخاطرمقداری آب آشاميدنی بدهی و آنرا بدست بياوری . و سوالات زياد ديگری هست كه هر كوهنوردی وهر...

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 2234 جمعه 27 مرداد 1391 نظرات (0)

امروز جزوه 85 صفحه ای آموزش کوهپیمایی فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران رو براتون گذاشتم . امیدوارم ازش استفاده کنید .

نظر یادتون نره .

 

دانلود جزوه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 1506 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)

عنوان کتاب هایی که تا به حال در ایران با محور کوه نوشته شده ، ترجمه شده و به زبان فارسی و یا زبان های دیگر منتشر شده اند به همراه نام نویسنده یا مترجم ، نام ناشر و سال نشر در این مقاله با نام کتاب شناسی کوه نوشته شده است.
فهرست کتب کوهنوردی چاپ شده در ایران طی سالهای 1330 الی 1385

ردیف. عنوان کتاب / مولف یا مترجم / سال چاپ


1. بهداشت و کمک های اوليه در کوهستان / دکتر عبدالکريم انواری /

2. راهنمای منطقه زاگرس / هيئت کوهنوردی و اسکی شهرستان شميران /

3. علم کوه 4850 متر / فدراسيون کوهنوردی /

4. پيروزی بر اورست / کاظم گيلا نپور / 1333

5. علم کوه / فخرالدين مصباح / 1335

6. فن کوهنوردی / سرهنگ يحيايی / 1336

7. خشم کوهستان / حسين عسگری - حسين حاج کريمی - داود محمدی / 1336 و 1376

8. پيروزی های تلخ / سازمان کوهنوردی بيستون / 1337


بقیه تا 95 مورد در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 768 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)

برای انتخاب شیوه صعود یک قله دشوار و بلند (بخصوص در فصول سرد) و مسیرهای دشوار چه راهی را انتخاب می کنید؟


بررسی مطالعه و برنامه ریزی برای یک صعود احتمال موفقیت در صعود را تا حد زیادی بالا می برد. بسته به شرایط - امکانات - زمان و تجربه و توان روش های گوناگونی برای انجام یک صعود وجود دارد.

روش یک تلاشه Single Push این روش در ایران به صعود یکروزه معروف است . کوهنورد در این روش بدون توقف های طولانی و بصورت مدام در حال صعود به سمت قله و بعد بازگشت از آن است . تنها لوازم حیاتی برای صعود حمل می شود و لوازم بیتوته به همراه برده نمی شوند یا کمتر به همراه برده می شود این روش دارای ضریب ریسک بالایی است . زیرا در صورت بر خورد با شرایط پیش بینی نشده و هوای خراب کوهنورد دچار چالشی جدی می شود.

روش آلپی: Alpine
شما کمپ خود را در پای کوه تنها با یک کوله پشتی و نه بیشتر ترک می کنید . با غذا و تجهیزاتی در حد سه و در نهایت چهار روز . نفرات تیم بین دو تا چهار نفر است . تیم تا حد امکان صعود می کند و کمپ می زند یا در مسیر بیواک می کند و سپس باز به مسیر ادامه می دهد . هیچ چادر و یا طناب ثابتی در طول مسیر به جای نمی نماند

روش کپسوله :Capsule
در این روش تا کمپ اول طناب ثابت کشیده می شود . کمپ در بالای طناب های ثابت برقرار می شود . سپس طناب ها جمع شده ودر بالای تا محل کمپ نصب می شود . این روش برای صعود های دشوار و تکنیکی روش بسیار مناسبی محسوب می شود. این روش در دیواره های بزرگ بسیار پرطرفدار است اما بسیاری آن را در مسیرهای بلند کوهنوردی فنی بخوبی بکار می گیرند. برای انتخاب روش مناسب می توان از آخر به اول امکان سنجی کرد.

آیا می توان صعود و فرود را نهایتا ظرف 30 ساعت به انجام رساند؟ آیا هوا به اندازه کافی گرم و پایداراست که لوازم گرم کننده زیادی به همراه نبرد؟ آیا امکان بیتوته (بیواک) بدون وسایل در مسیر وجود دارد؟ آیا بعداز این بیتوته توانایی ادامه مسیر را دارم؟

این ها عمده سئوالاتی هستند که انتخاب کننده صعود یکروزه باید از خود بپرسد. و از همه مهمتر دانستن حد فعالیت بی وقفه برای هر فرد است . هر کسی بهتر از دیگران به خوبی حدود بدنی خود را می شناسد.

واقع بینی و انتخاب مسیر متناسب با توان از مهم ترین مسایلی است که باید در نظر گرفت. بسیاری از کسانیکه این روش را انتخاب می کنند با خود یک کیسه بیواک سبک به همراه می برند. به همراه داشتن تسمه - کارابین - یک حلقه طناب با متراژ مناسب و ابزار زدن کارگاه می تواند در مسیر های فنی در این صعود ها بسیار مفید باشد. در هر حال صعود به این روش می تواند در شرایط بحرانی بسیار خطر ساز شود.

اگر انجام صعود نهایتا ظرف 30 ساعت با توانایی های شما امکان پذیر نبود روش خود را به آلپی تغییر دهید. مسیری را که نهایتا ظرف هر روز می توانید صعود کنید شناسایی کنید . تاقچه ها و مکان مناسب از نظر ریزش و بهمن برای کمپ زدن را پیدا کنید . و امکانات مناسب را با خود حمل کنید. بیاد داشته باشید تمام لوازم شما توسط خودتان حمل می شود سنگینی ابزار نباید مانع صعود شما بشود.

اگر مسیر شما تکنیکی تر باشد و صعود آن نیاز به حمل باز و ابزار زیاد برای گشایش دارد و در آن مجبور به بارکشی هستید توجه خود را به روش کپسوله معطوف کنید. این روش ایمنی بیشتر و امکان بار کشی در قسمت های دشوار را برای شما فراهم می کند. طناب ثابتی که تا کمپ کشیده شده امکان برگشت ایمن در هر مرحله از صعود را تا کمپ در هر شرایط هوایی می دهد. معمولا در این روش سه تا چهار حلقه طناب ثابت کشیده می شود.

یک نکته مهم: سعی کنید از ثابت کردن تمام طناب ها خودداری کنید. در هوای خراب اگر تمام طناب ها یخ بزنند فرود بسیار مشکل می‌شود. در هر حال انتخاب شیوه مناسب ارتباط مستقیمی با واقع نگری شما دارد.


بیاد داشته باشید کوهستان جایی نیست که بتوان بدون اندیشه در آن همواره پیروز بود.

برگرفته از www.parvazmg.com

عباس سرباز پور بازدید : 1324 پنجشنبه 12 مرداد 1391 نظرات (0)

 

تنظیم کوله پشتی روی بدن کوهنورد:

هدف از تنظیم کوله پشتی ، انتقال صحیح وزن بار کوله پشتی به بدن کوهنورد و به نحوی است که حدود 80 در صد و حتی بیشتر از وزن بار به روی پایین کمر و لگن منتقل شود و شانه های کوهنورد بیشتر در کنترل استقرار بار نقش داشته باشند،  می باشد.

....

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 783 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

 

حلقه ای مفقوده در کوهنوردی کشورمان :

 

از عواملی که اکثر کوهنوردان را برای اولین بار به کوهستان کشاند و نقش آن در پیشرفت این ورزش خیلی موثر بوده ، دینامیک بودن این ورزش و تجربه آب و هواهای متفاوت و ارتفاع و نشاط و سرمستی حاصل از فعالیت چند ساعته در طبیعت و ... است .

اما این فقط بخشی از کوهنوردی است . و البته همین چند بعدی بودن کوهنوردی است که عده ای آن را فراتر از ورزش می دانند .

ولی نباید فراموش کرد که دسترسی به تمام ابعاد کوهنوردی میسر نیست مگر با توجه به بعد ورزشی آن .

عده زیادی از کوهنوردان این بعد ورزشی را صرفا در آمادگی جسمانی می دانند . بعضی هم فقط به صعودهای آخر هفته می پردازند و آنرا برای برنامه صعود به قلل خود کافی و مناسب می دانند .

عباس سرباز پور بازدید : 736 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

 

 اندازه گیری شدت ورزش کوه نوردی

چگونه شدت ورزش کوهنوردی را اندازه‌گیری کنید :

آیا می‌دانید شدت ورزش به چه معنی است یا منظور از ورزش ملایم، متوسط و شدید چیست؟ وقتی ورزش می‌کنید از کجا باید بفهمید که ورزش شما مفید بوده و از شدت مناسبی برخوردار است؟ یا از همه مهمتر چطور می‌توان شدت ورزش را اندازه‌گیری کرد؟ برای دانستن اطلاعاتی در مورد شدت ورزش می‌توانید از این مقاله استفاده کنید.

شدت ورزش یعنی چه؟ ....

بقیه در ادامه مطلب

درباره ما
باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی اوج رفسنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 81
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 103
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 121
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 284
  • بازدید ماه : 199
  • بازدید سال : 8,716
  • بازدید کلی : 572,604
  • کدهای اختصاصی
    جستجو در سایت گروه کوه نوردی اوج:

    Google      Yahoo     
    کد متن افکت دار