loading...
باشگاه کوهنوردی اوج رفسنجان
عباس سرباز پور بازدید : 872 سه شنبه 12 فروردین 1393 نظرات (0)

دوستان سلام
واسه کسایی که علاقه مند به عکاسی هستند یک پی دی اف 500 صفحه ای کاملا تصویری از مبتدی تا پیشرفته با فهرست بندی خودکار آماده کردم

اگه یک دوربین دیجیتال معمولی هم دارید ،مطالعه ی این فایل خیلی به دردتون میخوره

امیدوارم واستون مفید باشه.در سه قسمت فشرده شده.همه رو دانلود کنید و یکجا از حال فشرده خارج نمایید.حجم کلی 13 مگا بایت

 

دانلود فایلها از ادامه مطلب

محمد حسن رحیم پور بازدید : 940 دوشنبه 21 مرداد 1392 نظرات (0)

پوشاک کوهنوردی

 

  یكی از مباحث مهم در تجهیزات كوهنوردی «پوشاك» است؛ كه شاید یکی از نقاط ضعف ما در كوهنوردی   باشد که اکثراً بدون توجه به آن، دلیل را در جای دیگری جست و جو می‏كنیم. لباس از طریق ایجاد یك لایه عایق در مجاورت پوست، به انسان کمك می‏کند تا احساس راحتی نماید. البته «راحتی» در کوهنوردی اصطلاحی نسبی است. در کوهنوردی مسئله اساسی در رابطه با «راحتی»، خشك نگه داشتن خود، و در صورت  خیس شدن، گرم نگهداشتن و خشك کردن سریع بدن است.

hassan115 بازدید : 1071 سه شنبه 01 اسفند 1391 نظرات (0)

1- ايمني - ايمني و ايمني صد در صد. توجه داشته باشيد که حفظ سلامتي خود و دوستان در راس تمامي مسائل هست بنابراين از هرگونه حرکتي که داراي ريسک پذيري باشد جدا خودداري فرماييد. از به همراه بردن افراد غير فني در غارهاي پر خطر اجتناب نماييد.

2- لزوم استفاده از وسائل مخصوص غارنوردي مانند ابزار فرود.

3- استفاده از کلاه ايمني، دستکش، لباس و کفش مناسب. توجه داشته باشيد باطري هاي باقي مانده از سالهاي دور به شدت آلوده هستند و تماس مستقيم آنها با پوست عوارض بدي به همراه دارد.

4- همراهي تيم پشتيبان در غارهاي فني

5- اجتناب از هرگونه تکروي در غار و استفاده از نخ رد زن در صورت لزوم و صد البته جمع کردن آن در پايان برنامه.

6- استفاده از گوني پلاستيکي بجاي کيسه نايلون به منظور جمع آوري زباله

hassan115 بازدید : 1264 سه شنبه 01 اسفند 1391 نظرات (0)

تاول
تاول‌ یک منطقه دردناک و متورم پوست است که در آن مایع در زیر لایه بیرونی پوست جمع شده است . تاول‌ به طور شایعی در نتیجه اصطکاک ناشی از کفشی که اندازه پا نیست یا مالش جوراب بر روی پوست پا به وجود می‌آیند.

 کمک به التیام تاول:            
تاول‌ها هنگامی رخ می‌دهند که پوست در معرض اصطکاک قرار می‌گیرد و در نتیجه توده 

 


حساسی که درون آن پر از مایع است روی پوست تشکیل می‌شود. تاول ها اغلب روی دست و پا در نتیجه پوشیدن کفش‌های تنگ یا کار کردن با یک ابزار جدید به وجود می‌آیند.
بهترین شیوه برای جلوگیری از تاول پا پوشیدن جوراب‌های ضخیم و کفش‌های راحت و اندازه است. با عوض کردن مرتب کفش‌هایتان و در نتیجه آزادکردن نقاط فشاری هر جفت کفش معین به پاهایتان استراحت دهید. برای محافظت دستهایتان بهتر است هنگامی که با ابزار یا وسیله‌ای کار می‌کنید که  ممکن است تاول ایجاد کند دستکش بپوشید.
تاول‌ها معمولا بدون درمان به خودی خود بهبود پیدا می کنند. اما شما باید محل تاول را خشک و تمیز نگه دارید. تاول را با یک بانداژ محافظت کنید و کفش هایی را که منطقه تاول را تحریک می کنند نپوشید.....

بقیه در ادامه مطلب ...

hassan115 بازدید : 1057 پنجشنبه 19 بهمن 1391 نظرات (0)

عدم تغذیه کافی باعث لاغری مفرط در بین کوه‌نوردان می شود!

حمید مساعدیان گفت: لاغری مفرط زمانی برای کوه‌نوردان حاصل می شود که در صعودهای بلند تغذیه کافی صورت نگیرد.

حمید مساعدیان رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: کوه‌نوردانی که به امر صعود می پردازند مخصوصا صعودهای بلند باید توجه داشته باشند که عدم تغذیه مناسب لاغری مفرط را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: زمانی که فعالیت فرد بیشتر از تغذیه مناسب باشد و کارهای سنگینی مثل هیمالیانوردی انجام دهد و غذای کافی نخورد با لاغری مفرط روبرو می شود که ممکن است ورزشکاری در یک برنامه صعود بلند 20 تا 18 کیلو وزن کم کند.مساعدیان اشاره کرد: وقتی لاغری مفرط برای کوه‌نورد پیش می آید این کاهش وزن نرمال نیست و برخی اوقات ناخودآگاه پیش می آید.

وی اضافه کرد: بی توجهی به تغذیه مطلوب همراه با لاغری مفرط و کوتاه شدن جثه فرد همراه است و بدن کوهنورد ضعیف تر می شود.

مساعدیان گفت: هرچه فرد لاغرتر باشد مفرط انرژی کمتری دریافت می کند و نسبت به حادثه حساس تر می شود و در این زمان اثرات سرما، گرما بیشتر در فرد تاثیر گذار می گذارد.

وی تاکید کرد: سقوط هایی که در برنامه هایی مثل هیمالیانوردی رخ می دهد این است که بعد از صعود کوه‌نوردی به قله انرژی وی تخلیه می شود ممکن است به خاطر مسائل ذکر شده اتفاق بدی برای وی رخ دهد.مساعدیان عنوان کرد: توصیه ما به کوه‌نوردان این است که حتما ارتفاع را جدی بگیرند.

hassan115 بازدید : 1108 سه شنبه 19 دی 1391 نظرات (0)

تدوین: دکتر حمید مساعدیان

عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

 

هوای سرد با افزایش فشار خون بدن، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی و فشار خون را در معرض خطر ابتلا بیشتر به سکته قلبی و مغزی قرار می دهد.

بررسی محققان نشان می دهد افزایش فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون یکی از عوامل پرخطر ابتلای افراد به سکته مغزی و قلبی است و هوای سرد در فصل زمستان خصوصا اگر با فعالیت شدید همراه باشد فشار خون را بخصوص در سالمندان افزایش و آنان را در معرض خطر سکته های مغزی و قلبی قرار می دهد.

 

بررسی ها همچنین نشان می دهد که فشار خون این بیماران در فصل سرد سال نسبت به فصول گرم سال حدود ۵ درجه افزایش می یابد. البته علت دقیق افزایش فشار خون در هوای سرد بطور کلی مشخص نیست ولی محققان بر این باورند که سردی هوا با انقباض عروق و غلیظ شدن خون موجب می شود خون با سختی و فشار بیشتر در سراسر بدن پمپاژ شود. 

به همین دلیل انجمن پزشکی کوهستان ایران به بیماران مبتلا به فشار خون بالا که بیماریشان بطور جدی تحت کنترل دارویی نیست و قصد دارند در فصل زمستان به ورزش کوهنوردی بپردازند هشدار می دهد ضمن مشاوره با پزشکان متخصص قلب و عروق یا متخصصان طب ورزش و پزشکی کوهستان ضمن بررسی بیماری خود و احیانا نیاز به درمان های لازم شرایط پرداختن به ورزش کوهنوردی در فصل زمستان را مورد تجدید نظر قرار دهند.

hassan115 بازدید : 1034 جمعه 19 آبان 1391 نظرات (0)
- ضربه دیدگی ناخن و بستر ناخن
گاهی خصوصاً زمانی که سایز کفش به درستی انتخاب نشده باشد ، فشارهای وارده به انگشتان و ناخنها به حدی است که منجر به بروز خون مردگی در زیر ناخنها و دردهای شدید موضعی می گردد . در چنین شرایطی گهگاه، خونریزیهای کوچک زیر ناخن، به کبود و سیاه شدن زیر ناخن می انجامد. در بعضی افراد تغییر شکل و اندازه ی کف پا در حین ایستادن و فعالیت، بسیار زیاد و بعضاً بالغ بر دو سایز می باشد که قطعاً این افراد به شدت مستعد آسیب انگشتها و ناخنها هستند. خونریزی و تجمع آن در زیر ناخن ، هر چند اندک ، با جدا کردن ناخن از بستر آن، به درد شدیدی می انجامد که گاهی راه رفتن را دشوار می سازد و نیاز به اقدامات درمانی خاص را طلب می کند.

بقیه در ادامه مطلب ...

hassan115 بازدید : 783 چهارشنبه 26 مهر 1391 نظرات (0)

محققان کشف کردن راز سحر خیزی در موهای انسان نهفته است

 

 

 

آيا شما جزو آن دسته از اشخاصي هستيد كه صبح زود از خواب بيدار مي‌شوند و يا اينكه ترجيح مي‌دهيد ديرتر بيدار شويد و تا بالا آمدن كامل خورشيد در آسمان در رختخواب بمانيد؟ يك پژوهش جديد نشان داده است راز اين انتخاب در موهاي شما نهفته است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا،‌ محققان ضمن انتشار اين يافته در مجله تخصصي نشنال جغرافيك نيوز به تازگي كشف كرده‌اند كه در واقع ژنهايي كه وظيفه تنظيم ساعت‌هاي بيولوژيكي در بدن ما را دارند در سلولهاي پياز موها يافت مي‌شوند.

ماكوتا آكاشي پژوهشگر انستيتو تحقيقاتي مطالعات تايم در دانشگاه ژاپني ياماگوچي و دستياران وي اين پژوهش را روي نمونه‌هاي مويي گرفته شده از چهار داوطلب انجام دادند.

محققان با آزمايش و بررسي ژنهاي موجود در پياز موي اين افراد دريافتند كه فعاليت ژن ساعت بدن درست پس از اينكه فرد از خواب برمي‌خيزد چه ساعت 6 صبح و چه ساعت 10 صبح باشد به حداكثر اوج آن مي‌رسد.

به گزارش ديسكاوري نيوز، اين يافته نشان مي‌دهد كه مغز، ژنها را در ساعات و زمانهاي مختلفي از صبح در افراد گوناگون، فعال مي‌سازد. اين يافته سبب خواهد شد كه محققان كمي بهتر از قبل بتوانند اختلالات ساعت بيولوژيك بدن انسان را بررسي و درك كنند.


محمد حسن رحیم پور بازدید : 14525 سه شنبه 25 مهر 1391 نظرات (1)

 

 

روش محاسبه میزان کالری مورد نیاز بدن

راه های متفاوتی برای تشخیص میزان کالری مورد نیاز روزانه بدن وجود دارد که ما در این قسمت یکی از آنها را به نان فرمول "هریس بندیک" را برای شما انتخاب کرده ایم. این فرمول یکی از آسانترین راه های محاسبه فرایند بنیادین متابولیک است (BMR ). عوامل مهم در این فرمول عبارتند از: جنسیت، وزن بدن (به کیلو )، قد (به سانتی متر)، و سن. فرمول مذکور به این شکل است.

                  آقایان                  (سن × 6.8) – ( قد × 5 ) + ( وزن × 13.7 ) + 66 = BMR 

 

                 خانمها                (سن × 4.7) – ( قد × 1.7 ) + ( وزن × 9.6 ) + 655= BMR 

 

به عنوان مثال:

1- مرد: 66

2- وزن 75 کیلو : 1027.5 = (75 × 13.7)

3- قد 175 سانتی متر : 875 = (175 × 5 )

4- سن 28 سال : 190.4 = (28 × 6.8 )

مرحله 1 تا 3 و بعد هم مرحله 4 را از مجموع کم کنید که رویهم می شود 1778.1

مضرب فعالیت برای آقایان

بالاخره هر چه میزان فعالیت فرد بیشتر باشد بدن او ...


جداول ویژه و بقیه این متن در ادامه مطلب

 


hassan115 بازدید : 1003 چهارشنبه 19 مهر 1391 نظرات (0)

مقدمه: علی رغم بیان تاثیر فعالیتهای ورزشی در افزایش اعتماد به نفس ورزشکاران هیچ مطالعه ای در جهان تاکنون در رابطه با نقش ورزش کوهنوردی در افزایش اعتماد به نفس انجام نشده است. به نظر می رسد ورزش کوهنوردی بواسطه خصوصیات منحصر بفرد آن  نقش مثبتی در اعتماد به نفس کوهنوردان داشته باشد. از اینرو مطالعه ای برای بررسی علمی این موضوع طراحی و اجرا شد.

روش اجرا: مطالعه بصورت کوهورت (قبل و بعد) بر روی 54 نفر از کوهنوردان عضو گروههای کوهنوردی دانشگاههای تهران، در طی صعود به قله دماوند در مرداد ماه 1385 انجام شد. در این مطالعه ضمن حضور و همراهی با تیم، پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس  Rosenberg قبل و پس از صعود دانشجویان به قله دماوند توسط ایشان تکمیل شد. همچنین پرسشنامه های استاندارد SF-36 و HADS برای بررسی کیفیت زندگی و افسردگی و اضطراب ایشان پر شد.

 

یافته ها: متوسط میزان اعتماد به نفس کوهنوردان بعد از برنامه صعود به دماوند نسبت به قبل از برنامه بطور معنی داری افزایش یافته بود ((24.78±2.4 vs. 23.67±3.3, P=0.002. این افزایش در کسانی که دچار علائم افسردگی بودند بارزتر بود. افزایش اعتماد به نفس کوهنوردان با جنس، سن، وضعیت تاهل، سابقه فردی یا خانوادگی کوهنوردی، سابقه قبلی ابتلا به بیماری کوهستان و نیز رسیدن به قله در این برنامه رابطه ای نداشت.

نتیجه گیری: این مطالعه نشانگر تاثیر مثبت کوهنوردی (حتی یک برنامه کوهنوردی) بر اعتماد به نفس کوهنوردان بود. تاثیر بیشتر در افراد دارای علائم افسردگی، می تواند بیانگر اهمیت برنامه ریزی جهت حضور این افراد در برنامه های کوهنوردی بویژه در میان دانشجویان باشد.

پیشنهادات: با توجه به نقش اعتماد به نفس در موفقیت افراد در زندگی و نقش ورزش کوهنوردی در افزایش اعتماد به نفس، توصیه می شود برنامه ریزی بیشتری جهت گسترش این ورزش در جامعه صورت گیرد. مطالعات بیشتر و مقایسه ای در این زمینه می تواند مفید باشد. 


  این مطالعه توسط دکتر سعید بهاءلو طراحی و اجرا شده و به عنوان اولین مطالعه علمی در این زمینه در جهان در مجله معتبر Wilderness and Environmental Medicine آمریکا چاپ شده است.

hassan115 بازدید : 888 یکشنبه 19 شهریور 1391 نظرات (0)

 

عضو انجمن پزشکی کوهستان: 
اگر به شیر حساسیت ندارید قبل از کوه‌نوردی یک لیوان بنوشید

فرید رکنی عضو انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: اگر می خواهید به کوهی صعود کنید قبل از اعزام حتما یک لیوان شیر بخورید اگر به آن حساس هستید که این کار را انجام ندهید تا مشکل خاصی پیش نیاید.

وی تصریح کرد: خوردن شیر قبل از کوه‌نوردی دو خاصیت دارد یکی آنکه در اثر کلسیم موجود فشار خود را پائین نگه می دارد البته برای بیماران کلیوی که قرص کلسیم مصرف می کنند احتمال دارد فشار خون آنها را بالا ببرد و دیگری اینکه به علت نوع چربی سطح کلسترول را پائین نگه می دارد.

رکنی ادامه داد: به علت وجود ویتامین های a،d در شیر این مواد لبنی برای استخوان ها و عضله ها موثر است برای همین توصیه می شود هر روز شیر استفاده شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه بیماری های قلبی و عروقی در کوهنوردان باعث تلفات در این ورزش شده است و ما هر از گاهی شاهد این ماجرا هستیم که کوهنوردانی به خاطر بی توجهی به سلامت خویش مخصوصا بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهد.

رکنی اضافه کرد: به علت وجود مواد آنتی اکسیدان در شیر و مواد لبنیاتی، بیماری های پایه قلبی و برخی سرطان ها با خوردن شیر تا حد بیشتری از مبتلا شدن فرد به آنها کاهش می دهد.

وی یاد‌آور شد: روغن های جامد و مایعی که افراد استفاده می کنند نیز برای قلبشان مضرر است بهتر است از کره نباتی استفاده شود نه اینکه کره مضر نباشد اما آسیبی که روغن های جامد و مایع به قلب می زنند کره نباتی نسبت به آنها خیلی کمتر ضربه می زند.

رکنی تاکید کرد: این توصیه ها فقط مختص کوه‌نوردان نیست دیگر ورزشکاران و یا مردمان عادی با رعایت مسائل بهداشتی می توانند از حمله های قلبی به دور باشند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به هشدارهای متخصصان امر می تواند از بروز حوادث خطرناک برای اشخاص جلوگیری کند و با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی سلامتی خود را تضمین کنند.

hassan115 بازدید : 634 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (0)

مصرف سبزیجات و میوه های پر فیبر نظیر سیب را افزایش دهید. مصرف دانه های روغنی نظیر گردو به صورت چند عدد در روز و یا طبق توصیه مشاور تغذیه مفید است. سعی کنید از حبوبات و نان های سبوسدار استفاده کنید. غذاهای حاوی حبوبات و سبزیجات به کاهش چربی و کلسترول شما کمک میکند. تا حد امکان پوست میوه ها را جدا ننمایید. بدانید غذاهایی که در اغلب رستوران ها و مراکز تهیه غذاهای سرپایی سرو می شوند داری چربی و کلسترول بسیار بالایی هستند. در پخت غذاهای خانگی از حداقل روغن استفاده کنید. اگر دارای اضافه وزن هستید با داشتن یک برنامه اصولی وزن خود را کاهش دهید. مصرف نمک و مواد شور را محدود کنید. میزان چربی خون را کنترل کنید. مصرف روغن های مایع خصوصا روغن زیتون و کانولا در برنامه غذایی میتواند مفید باشد. از مصرف روغن های جامد و موادی نظیر محصولات قنادی که در تهیه آنها از این روغن ها استفاده می شود بپرهیزید. توجه داشته باشید مصرف بیش از حد هرگونه روغن میتواند باعث چاقی شود. قبل از پخت، چربی های قابل رویت گوشت و مرغ را جدا نمایید. مصرف ماهی (ترجیحا بصورت کبابی و یا آبپز و یا بخارپز) به دلیل داشتن چربی مفبد امگا 3 به صورت دو تا سه بار در هفته توصیه می شود.(تهیه کننده:سید حسن حسینی)

hassan115 بازدید : 595 شنبه 06 خرداد 1391 نظرات (0)

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در مردان است. به عقیده‌ی دانشمندان، لیکوپن (ماده رنگی که باعث رنگ قرمز در میوه جات و سبزیجات می شود) برای پروستات مفید است و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند به طور جزیی سرعت پیشرفت سرطان پروستات را نیز کاهش دهد. دانشمندان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند مردانی که ذخیره‌ی لیکوپن خونشان بیشتر است کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرند. این ماده رنگی که در بسیاری از میوه‌ها موجود است و دانشمندان معتقدند که تراکم آن در گوجه‌فرنگی بسیار زیاد است می‌تواند باعث آهسته‌ شدن رشد و حتی از بین بردن سلول‌های سرطانی شود برای همین گوجه فرنگی یک ماده غذایی ضد سرطان پروستات فوق‌العاده محسوب می‌شود. همچنین مصرف گوجه فرنگی برای افرادی که بیش از 70 سال دارند بسیار مفید است. روش مصرف : بهتر است که گوجه فرنگی با روغن‌های مفید مثل روغن زیتون پخته شود؛ به دلیل این که در این صورت لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته شده بهتر جذب بدن می‌شود. مصرف سس گوجه فرنگی، رب یا آب گوجه فرنگی نیز توصیه می‌شود. محققان معتقدند این تأثیر ماده لیکوپن جهت جلوگیری و از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن، در محصولات مختلف گوجه‌ فرنگی متفاوت است (به دلیل پخت وتراکم ماده رنگی).تهیه کننده:سید حسن حسینی

درباره ما
باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی اوج رفسنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 81
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 103
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 121
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 288
  • بازدید ماه : 203
  • بازدید سال : 8,720
  • بازدید کلی : 572,608
  • کدهای اختصاصی
    جستجو در سایت گروه کوه نوردی اوج:

    Google      Yahoo     
    کد متن افکت دار