لاله زار:

کوهستان لاله زار در محدوده شهرستان بافت و در 25-30 کیلومتری شمال شرقی  مرکز بافت قرار گرفته است.البته  بخش لاله زار کرمان در محدوده جغرافیایی شهرستان بردسیر و در دامنه شمالی کوهستان لاله زار قرار دارد ولی نمای غربی  قله اصلی این کوهسار با مختصات 29.24.9 شمالی و 56.48.51 شرقی  در شمال شرقی بافت قابل مشاهد میباشد.مسیر دسترسی به دهستان لاله زار نیز از مسیر کرمان به بافت در جهت شرق تفکیک میشود.منطقه لاله زار با آب و هوای معتدل و مطبوع در تابستان دارای طبیعتی متفاوت با سایر نواحی کویری کرمان است هرچند که استان زیبای کرمان با داشتن اقلیمهای متفاوت  مانند چنین مناطقی را به وفور در اقصی نقاط  خود و در دل کوهسارها و سرزمینهای بکر  پیدا و پنهان دارد.لاله زار دارای بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در ایران است(برخلاف تصور عموم که قمصر کاشان را به این نام میشناسند) و دارای مرکز بزرگ گلاب گیری میباشد.همچنین  عسل و خشبکار این منطقه نیز معروف  میباشد.بهترین مسیر دسترسی به کوه از طریق  دره آرتی(آردی)  میباشد.

گزارش برنامه:

صعود به لاله زار  زیر مجموعه برنامه تمرینی دماوند و با هدف آمادگی اعضا تیم علی الخصوص برای  کمپینگ در ارتفاع 4000 متر یک هفته قبل از صعود به دماوند برنامه ریزی شد.هرچند علاوه بر شرکت کنندگان در برنامه صعود به دماوند تعداد زیادی از اعضا نیز در برنامه شرکت جستند زیرا طبیعت زیبای کوهستان لاله زار و رودخانه های بکر منطقه  برای هیچ کس قابل چشم پوشی نیست.لاله زار

هرچند در صورت حضور در منطقه میتوان برنامه را بصورت فشرده و یک روزه انجام داد ولی به دلیل   بعد مسافت تا منطقه و همچنین مسیر راهپیمایی طولانی تا  قله  برنامه به صورت دو روزه با یک شب کمپینگ در ارتفاع برگزار شد.

روز پنجشنبه 15/4/91 همه شرکت کنندگان که تعدادشان به عدد 37رسیده بود در ساعت 9:30در محل قرار همیشگی یعنی پارک لاله به هم پیوستند و ساعت 10 اتوبوس به مقصد لاله زار به راه افتاد.متأسفانه اتوبوس  قدیمی و راننده بسیار صبور بود و در نهایت دل سنگینی سرعت خود را از 50کیلومتر افزون نمیکرد.ولی انرژی  و روحیه بچه ها در حدی بود که کندی حرکت و طولانی بودن مسیر دستمایه ای شد تا لحظات بیشتری برای  ثبت خاطرات شیرین راه در اختیارمان قرار گیرد.به مناسبت  ولادت  حضرت مهدی(عج) در تمام طول مسیر و هر جایی که سرعت ماشین کمی کاسته میشد با شیرینی و شربت و آش و شکلات و…. ازما پذیرایی شد.

مسیر از باغین به سمت بردسیر و پس از تقریباً  30 کیلومتر در محل دور برگردان اتوبان  تابلویی به سمت نگار و بافت  فلشی در جهت چپ(جنوب) ترسیم نموده است. وارد جاده نگار میشویم.پس از چند کیلومتر طبیعت منطقه کمی  با کویری که تا آنموقع در آن بودیم  متفاوت میشود.در دو طرف  گندمزار ها و کمی دورتر باغات متعدد میوه دیده میشوند..از باغین تا  نگار 44 کیلومتر است.نگار شهر کوچکی است که عبور از آن محدود به چند خیابان کوتاه میشود.ولی محل مناسببی برای خرید میوه و مایحتاج سفر میباشد.چند کیلومتر بعد از نگار، جاده کوهستانی شده و وارد گردنه های کوهستانی میشویم.پس از گذر از گردنه مشهور سنگ صیاد  مسیر را در جهت جنوب و با کمی خم و پیچ ادامه میدهیم .20 کلومتر بعداز نگار و پس از روستای خرمنده جاده لاله زار در جهت شرق(سمت چپ جاده) از جاده اصلی تفکیک میشود.از دو راهی تا روستا 20 کیلومتر است.ساعت 1 بعدازظهر به لاله زار رسیدیم  و برای دسترسی به دره آرتی بایستی مسیر سد ابگیر لاله زار را که در جنوب شهر  قرارد ارد در پیش میگرفتیم.برای خرید اغذیه و کمی استراحت در کنار یک سوپر مارکت ده دقیقه ای توقف نموده و سپس به سمت  سد، راه را کج نمودیم.جاده از اینجا به بعد خاکی میشد و 5 کیلومتر بعد به سد رسیدیم در محل سد چند کارگاه کوچک گلابگیری در فضای باز دیده میشد و نهر آبی نیز از زیر سد جریان داشت.لاله زار

قرار بود اتوبوس تا ابتدای دهانه آرتی که مسیر کاملاً شوسه و ماشین رو بود گروه را همراهی کند ولی  بمحض اینکه راننده با مهارت  بدنه ماشینش را با گارد پل اشنا کرد از ادامه راه انصراف داد و به ناچار همگی  اسباب و اثاثیه رااز ماشین بیرون آورده و ساعت 2:35 ظهر گرمای تابستانی  باقی راه را پیاده و از روی دیواره سد  شروع کردیم .تعداد زیاد افراد گروه کاملاً در آنموقع روز جلب توجه میکرد  و گرمای هوا نیز بعضی از افراد را کمی کلافه کرده بود.خوشبختانه کمی جلوتر و در ابتدای  دهانه آرتی  روستای سرسبز و خرمی در سمت راستمان دیده شد که تا حدی خستگی و گرما را از سرمان به در برد.بعد از روستا محل چادر  ایلات ارتی  قرار داشت  .تا ساعت 4 بعد ازظهر مسیری کاملاً  ماشین رو  را طی کرده و به  رودخانه ای رسیدیم که در امتداد مسیرمان بود.جهت صرف نهار و استراحت در چمنزار مصفایی در حاشیه رودخانه توقف کرده و پس از نیم ساعت مجدداً به راه ادامه دادیم.تقریباً باقی مسیر تماماً در حاشیه رودخانه  ای زیبا  قرار داشت.در بسیار از نقاط ،حاشیه رودخانه چمنزار و  تقریباً در تمام مسیر عطر  بوته های پونه  فضا را آکنده کرده بود.لاله زارمسیر پاکوب و با شیب بسیار ملایم و نامحسوس بود. در چند جا مجبور به عبور از رودخانه شدیم.گروه کوهنوردی دیگری  که احتمالاً از بم بودند از پشت سر و با کمی فاصله به ما پیوستند.بعد از یک ساعت مسیر رودخانه  به دو نهر کوچکتر منشعب میشد که سمت  چپ را درپیش گرفتیم.افتاب غروب کرده بود و در حدود ساعت 7:30 به  چمنزار نسبتاً مسطحی رسیدیم که  محل اتصال نهر آب کوچکی به رودخانه بود. گروه بمی در سمت دیگر سریعاً اتراق کردند ما هم  به دو گروه  تقسیم شده و اکثر افراد در یک سمت که خشک تر بود اتراق کردند.ارتفاع منطقه از سطح دریا3770 متر بودو  تقریباً  نزدیک هدف اصلی برنامه یعنی کمپینگ در 4000 متربود.قرص کامل  ماه  همه جا را کاملاً روشن کرده و کمتر نیاز به استفاده از چراغ میشد.لاله زار

صبح روز جمعه16/4/91:

صبح زود ساعت 6 همگی بیدار شدیم.به دلیل سبکی برنامه و  کوتاهی مسیر و مساعد بودن هوا عجله چندانی  برای صعود  دیده نمیشد.بعد از صرف کمی چای و گرم شدن  ساعت 6:40 تعداد 27 نفر از اعضا به سمت قله به راه افتادیم و 11 نفر از اعضا که بیشتر برای پیک نیک  آمده بودند در محل کمپ باقی ماندند.مسیر در امتداد همان رودخانه ادامه یافت .در قسمتی از راه چمنزار وسیعی بود .شیب کماکان  ملایم بود  پس ازیک و نیم ساعت   از مسیر رودخانه  منحرف  و با شیب تند تری  به سمت یال جنوبی کوه تغییر مسیر دادیم.. قله در سمت چپ دیده میشد و در دامنه بهمن خیز آن هنوز کمی برف باقی  مانده بود.از دو راه میشد مسیر قله را طی کرد.اولی مسیر ریزشی بود که از جهت شرقی به قله منتهی میشد و دومی مسیری بود که از جهت یال جنوب شرقی  به مسیری سنگلاخی   میرسید که از جهت جنوب  به قله میرسید.مسیر دوم انتخاب شد و پس از رسیدن به سنگها راه از کمرکش کوه به سمت غرب و بالا ادامه یافت تا جایی که مسیری کوتاه و پلکانی تقریباً فاصله را با قله به 20-30متر میرساند.ساعت9:45 اعضا موفق به فتح قله شدند.لاله زارارتفاع با GPS   4385متر  ثبت شد در جهت جنوبی قله تقریباً ارتفاعات قابل توجهی دیده نمیشد و روستاهای منطقه بافت مانند کیسه کان رابر و… به زیبایی در پایین دست دیده میشدند.پس از خواندن سرود ای ایران و  تماس با دوستان و آشنایان زمان دل کندن از قله رسید.مسیر ریزشی از شمال شرقی قله برای فرود انتخاب شد که پاکوبی مشخص ولی کمی لغزنده داشت.کم کم شیب ملایمتر شده و در مسیر  رودخانه قرار گرفتیم.ساعت11:30 به محل کمپینگ رسیدیم و پس از یکساعت استراحت و صرف صبحانه و جمع آوری چادرها ساعت12:40 به سمت  مبدأ حرکتمان  راه افتادیم.ساعت 2 بعد ازظهر نیم ساعت استراحت داشته و نهایتاً در ساعت 4:40 به محل سد رسیدیم.نظم و انسجام وتعداد زیاد افراد گروه نظر بسیاری از مردم محل و مسافرانی  که عصر جمعه  سد لاله زار را برای تفریح انتخاب کرده بودند جلب کرده بود.بسیاری از مسافران نیز  از ما استقبال کرده و خسته نباشید را نثار قدمهای  خستگی ناپذیرمان کردند.در محل  سد آب گوارا و عطر گلاب  همه را سرحال آورد.بعضی از بچه ها سوغات لاله زار را خریده و ساعت 5  عازم دیار  خود شدیم.طبق معمول راننده با حوصله بود اما شیب  جاده  عنان از کفش ربوده  بود و راه را کوتاهتر نمود.ساعت8 به رفسنجان رسیده و همگی آماه و مشتاق  صعود به بام ایران به خانه بازگشتیم.