loading...
باشگاه کوهنوردی اوج رفسنجان
عباس سرباز پور بازدید : 1897 چهارشنبه 26 مهر 1391 نظرات (0)

 

 

جناح شرقي كوهستان دارآباد شامل مسير خط الراس و ناحيه سختون هاي غربي اين دره است.
صعود تابستاني خط الراس با صعود از يال پر شيب يا به قولي سينه كش تند بالاي چشمه موسوم به درازلش آغاز مي گردد و تا فراخ سفيد و لبه خط الرأس بالا مي رود. اين مسير در تابستان ها خشك و سنگلاخي است، ليكن در زمستان داراي برف نسبتاً سنگيني مي‌باشد كه سبب ريزش بهمن در كنار يال و در مركز سينه كش مي‌شود. اين بهمن ها بسته به حجم برف باريده شده، گاهي تا درختان درازلش در سمت شرقي آن نيز کشیده مي شوند.

  
مسیر زمستانی صعود به قله دارآباد، به سمت خط الراس (دره شن سياه)    مسیر زمستانی فرود از قله دارآباد
(عكس از چشمه درازلش و فراخ‌سينه)

بر لبه خط الرأس از اواسط پاييز تا اواخر فروردين ماه سوز سردي مي وزد. مسير صعود از اين نقطه تا قله خاكي دارآباد بر روي لبه يال قرار دارد. در تابستان ها صعود به راحتي انجام مي شود، اما در زمستان صعود نسبتاً دشوار است، چون زمين پوشيده از يخ بوده و باد به شدت مي وزد و عمدتاً مسير حركت بر فراز پرتگاه هاي لبه غربي خط الرأس به سوي شمال  و قله اصلي است. باد شديدي عموماً در فصل سرد بر قله دارآباد جريان دارد.

  
 خط الراس دارآباد، مسیر زمستانی صعود به قله    ابتداي خط الراس دارآباد از مسير فراخ‌سينه، مسیر زمستانی صعود به قله
 
 به سوی جانپناه قله دارآباد    جانپناه قله دارآباد  (3200 متر)

پس از قله دارآباد به سوي شمال، لبه خط الرأس باريك تر و قسمت هاي سنگي آن آغاز مي‌گردد. در فصول معتدل يا گرم سال كه از ارديبهشت ماه تا اواخر مهرماه طول مي‌كشد صعود قلل دارآباد (همچون چمبره بند وسياه سنگ) با عبور از قسمت هاي سنگي و سنگلاخي انجام مي پذيرد. آشنايي با فنون سنگ نوردي لازمه اين صعود مي‌باشد. ليكن در فصل سرما، عبور از خط الراس دارآباد به سياه بند، به علت يخ زدگي مسير و وزش طوفان شديد به دشواري صورت مي گيرد و صعودی کاملا فنی است. در صورت بروز هرگونه مشكل در این مسیر، به هيچ وجه نبايد از مسيرهاي سمت شرق به سوي دره جاجرود و آهار، يا دره دارآباد در غرب فرود آمد. فرود به داخل دره جاجرود خطر سقوط بهمن را در پي داشته و فرود به سمت دره دارآباد نيز علاوه بر خطر بهمن در برخی نقاط، به شیب های صعب‌العبور ریزشی و پرتگاه ها منتهی می شود. بهترین راه در مواجهه با اين وضعيت، بازگشت از مسير صعود شده و رسيدن به جانپناه دارآباد مي‌باشد.  

 پس از قله سياه بند، گردنه زين اسبي دارآباد قرار دارد كه فرود از آن در فصل گرم نسبتاً ساده بوده و صعود از جانب ديگر به سوي بند لاركرور و تيغه‌هاي آن نيز با مشكل خاصي مواجه نيست اما در زمستان اين فرود بايد با دقت انجام پذيرد. معمولاً برف حجيمي روي گردنه جمع می شود و در دو قسمت آن خطر ريزش بهمن، هم به سوي دره ايگل و هم به سوي دره دارآباد قطعي است. صعود به لاركرور و سوزني آن در فصل گرم در دو حالت قابل انجام است؛ يا خود شاخك که با سنگ نوردي ساده طبيعي و با دقت و احتياط صعود مي‌شود و يا صعود عرضی از زير آن به سمت دره ايگل يا دارآباد صورت مي گيرد.

منبع : http://tdmmo.tehran.ir

محمد حسن رحیم پور بازدید : 14525 سه شنبه 25 مهر 1391 نظرات (1)

 

 

روش محاسبه میزان کالری مورد نیاز بدن

راه های متفاوتی برای تشخیص میزان کالری مورد نیاز روزانه بدن وجود دارد که ما در این قسمت یکی از آنها را به نان فرمول "هریس بندیک" را برای شما انتخاب کرده ایم. این فرمول یکی از آسانترین راه های محاسبه فرایند بنیادین متابولیک است (BMR ). عوامل مهم در این فرمول عبارتند از: جنسیت، وزن بدن (به کیلو )، قد (به سانتی متر)، و سن. فرمول مذکور به این شکل است.

                  آقایان                  (سن × 6.8) – ( قد × 5 ) + ( وزن × 13.7 ) + 66 = BMR 

 

                 خانمها                (سن × 4.7) – ( قد × 1.7 ) + ( وزن × 9.6 ) + 655= BMR 

 

به عنوان مثال:

1- مرد: 66

2- وزن 75 کیلو : 1027.5 = (75 × 13.7)

3- قد 175 سانتی متر : 875 = (175 × 5 )

4- سن 28 سال : 190.4 = (28 × 6.8 )

مرحله 1 تا 3 و بعد هم مرحله 4 را از مجموع کم کنید که رویهم می شود 1778.1

مضرب فعالیت برای آقایان

بالاخره هر چه میزان فعالیت فرد بیشتر باشد بدن او ...


جداول ویژه و بقیه این متن در ادامه مطلب

 


عباس سرباز پور بازدید : 2121 پنجشنبه 20 مهر 1391 نظرات (0)

 

صعود به قله ۴۰۷۵ متری شیرکوه یزد

سرپرست برنامه:قاسم نوروزی

تاریخ:13و14/7/1391

هزینه:18000تومان

مسیر رفت و برگشت:رفسنجان-انار مهریز –فخرآباد-هنزا-ده بالا

اعضا شرکت کننده:

اقایان:
1-غلامرضا فتحی2-عباس رجبی3-عظیم حسینی عصار 4-محمد حسن رحیم پور5-قاسم نوروزی 6-علی کرکمندی 7-محمد رضا باقری 8-علی عباسی 9-عباس سربازپور10-مرتضی نژادمیرحسینی11-رضا شاطر اسماعیلی 12-سید حسن حسینی13-علی خدادادی 14-علیرضا باقری 15-روح ا...حسینی عصار16-مسعود کرمانیان


خانمها:
17-مریم باقری 18-طاهره اسدی 19-طیبه اسدی 20-فاطمه سالاری

شیرکوه:

شیرکوه مجموعه کوه‌هایی است واقع در استان یزد که مساحتی معادل سه هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود. این کوه‌‌‌ها  ...

گزارش کامل در در ادامه مطلب

hassan115 بازدید : 1003 چهارشنبه 19 مهر 1391 نظرات (0)

مقدمه: علی رغم بیان تاثیر فعالیتهای ورزشی در افزایش اعتماد به نفس ورزشکاران هیچ مطالعه ای در جهان تاکنون در رابطه با نقش ورزش کوهنوردی در افزایش اعتماد به نفس انجام نشده است. به نظر می رسد ورزش کوهنوردی بواسطه خصوصیات منحصر بفرد آن  نقش مثبتی در اعتماد به نفس کوهنوردان داشته باشد. از اینرو مطالعه ای برای بررسی علمی این موضوع طراحی و اجرا شد.

روش اجرا: مطالعه بصورت کوهورت (قبل و بعد) بر روی 54 نفر از کوهنوردان عضو گروههای کوهنوردی دانشگاههای تهران، در طی صعود به قله دماوند در مرداد ماه 1385 انجام شد. در این مطالعه ضمن حضور و همراهی با تیم، پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس  Rosenberg قبل و پس از صعود دانشجویان به قله دماوند توسط ایشان تکمیل شد. همچنین پرسشنامه های استاندارد SF-36 و HADS برای بررسی کیفیت زندگی و افسردگی و اضطراب ایشان پر شد.

 

یافته ها: متوسط میزان اعتماد به نفس کوهنوردان بعد از برنامه صعود به دماوند نسبت به قبل از برنامه بطور معنی داری افزایش یافته بود ((24.78±2.4 vs. 23.67±3.3, P=0.002. این افزایش در کسانی که دچار علائم افسردگی بودند بارزتر بود. افزایش اعتماد به نفس کوهنوردان با جنس، سن، وضعیت تاهل، سابقه فردی یا خانوادگی کوهنوردی، سابقه قبلی ابتلا به بیماری کوهستان و نیز رسیدن به قله در این برنامه رابطه ای نداشت.

نتیجه گیری: این مطالعه نشانگر تاثیر مثبت کوهنوردی (حتی یک برنامه کوهنوردی) بر اعتماد به نفس کوهنوردان بود. تاثیر بیشتر در افراد دارای علائم افسردگی، می تواند بیانگر اهمیت برنامه ریزی جهت حضور این افراد در برنامه های کوهنوردی بویژه در میان دانشجویان باشد.

پیشنهادات: با توجه به نقش اعتماد به نفس در موفقیت افراد در زندگی و نقش ورزش کوهنوردی در افزایش اعتماد به نفس، توصیه می شود برنامه ریزی بیشتری جهت گسترش این ورزش در جامعه صورت گیرد. مطالعات بیشتر و مقایسه ای در این زمینه می تواند مفید باشد. 


  این مطالعه توسط دکتر سعید بهاءلو طراحی و اجرا شده و به عنوان اولین مطالعه علمی در این زمینه در جهان در مجله معتبر Wilderness and Environmental Medicine آمریکا چاپ شده است.

محمد حسن رحیم پور بازدید : 1329 سه شنبه 18 مهر 1391 نظرات (0)

 

 

اخلاق كوهنوردی

با يد ببينيم برای چه به كوه ميرويم در كوه و بيابان بدنبال چه ميگرديم برای چه اين همه خود را خسته ميكنيم عرق ميريزيم در زمستان گاهی  اوقات تا كمر در برف فرو ميرويم و بعضا خيلی از خطر ات را بجان ميخريم و تا سر حد مرگ با طبيعت دست وپنجه نرم ميكنيم آيا هدف فقط رسيدن به قله است و فتح آن ؟ و يا در تابستان در آن گرمای  سوزان و طاقت فرسا در كوه ها بالا ميرويم و از فرط ريزش عرق از سر و رويمان تمام بدن خيس ميگردد و گاهی  او قات آب در دسترس نيست و درآن وضعيت حاضری  گرانترين سرمايه ات را بخاطرمقداری آب آشاميدنی بدهی و آنرا بدست بياوری . و سوالات زياد ديگری هست كه هر كوهنوردی وهر...

بقیه در ادامه مطلب

عباس سرباز پور بازدید : 1309 یکشنبه 16 مهر 1391 نظرات (0)

 

کوه زندان د رمنطقه ده رنج  در 35 کیلومتری شرق رفسنجان واقع شده است.منطقه ده رنج از روستاهای ییلاقی رفسنجان است که در گذشته ای نه چندان دور و قبل از اینکه  قهر طبیعت دامنگیر  جاندار و بیجان بیابانش گردد ،جزو خوش آب و هوا ترین مناطق رفسنجان بوده و بر خلاف اسم نامأنوسش بهاری دل انگیز و تابستانهای پرمحصول داشته است.ولی آنچه امروز از ده رنج به جا مانده زخم خشکسالیست که بر پیکر درختان و در نگاه خسته مردمانش مشهود است.تقریباً دیگر جمعیت چندانی در آنجا سکنی نداشته و  تعداد خانوارها از انگشت دست تجاوز نمیکند  که گویا آنها هم مهمان چند روزه هستند و مدتهاست  میهمان شهر و شهرنشینان شده اند.

 

کوه  زندان  در شرق روستا واقع شده و  مرتفع ترین بلندی در آن منطقه بشمار میرود.کوهیست نیمه فنی با مسیر پیاده روی طولانی که از مدخل روستا شروع و در دل دره ای زیبا که آبراه سیلها و رودخانه های فصلیست  ادامه میابد.

بقیه در ادامه مطلب ....

 

عباس سرباز پور بازدید : 1675 یکشنبه 16 مهر 1391 نظرات (0)

 

گزارش صعود به كوه پوركان(برفدون-برفدان)

كوه برفدان در منطقه پوركان از توابع راويز در ميان يك منطقه كوهستاني پراكنده در شمال غربي شهر رفسنجان و مابين شهرستان رفسنجان و شهربابك واقع گرديده است.كوه برفدان با ارتفاع3399 متر بلندترين كوه منطقه و شهرستانهاي رفسنجان و شهربابك ميباشد .نماي زيباي اين كوه از رفسنجان قابل روئيت است كه علي الخصوص در فصل زمستان به دليل برفگير بودن بسيار چشمنواز ميباشد.مسير دسترسي به كوه و منطقه پوركان كاملاً آسفالت  بوده و از مسير رفسنجان يزد به سمت جنوب منفك و پس از عبور از گذرگاههاي كوهستاني به حوم الدين  و سپس رودين و پوركان ميرسد.

کوه پورکان


بقیه در ادامه مطلب  

عباس سرباز پور بازدید : 819 شنبه 01 مهر 1391 نظرات (0)

 

بدینوسیله به اطلاع می رساند برنامه ی کوهپیمایی خانوادگی روز جمعه مورخ 1391/07/07 برگزار می گردد .

محل تجمع : شهرداری ( خ تختی )


ساعت : 5 صبح

سرویس رفت و برگشت به محل شروع پیاده روی رایگان می باشد.


شماره تماس جهت هماهنگی اعضای گروه کوه نوردی اوج :  09130633073 

همشهریان عزیز می توانند جهت شرکت در این کوهپیمایی به پارک جوان ، پارک مطهری ، پارک بانوان و اداره تربیت بدنی از تاریخ 2/07/91 الی 4/7/91 مراجعه نمایند.

 

محمد حسن رحیم پور بازدید : 1375 شنبه 01 مهر 1391 نظرات (1)

 

 

 توضیحات کامل برنامه ها د ر ادامه مطلب

 

تاریخ

نام کوه

شهرستان محل برنامه

سرپرست برنامه

١٣٩١/٠٧/٠٧

کوهپیمایی عمومی

رفسنجان

 

١٣و ١٣٩١/٠٧/١٤

شیرکوه

مهریز­­- یزد

قاسم نوروزی

١٣٩١/٠٧/٢١

صلاتو

رفسنجان

مرتضی پاکار

١٣٩١/٧/٢٨

شاه مزار

رفسنجان - کبوترخان

حامد منگالی

١٣٩١/٠٨/٠٥

کوه سرخ

راویز

رضا سلطانی

١٢ و ١٣٩١/٠٨/٠١٣

گلگشت دلفارد

جیرفت

علی امجدی

١٣٩١/٠٨/١٩

بنو

رفسنجان

حاج احمدعباسی

١٣٩١/٠٨/٢٦

قفس یا جفتان

کرمان - سیرچ

امیر صادقی زاده

١٣٩١/٠٩/٠٣

اودرج

رفسنجان

خانمها باقری وعلیپور

١٣٩١/٠٩/١٠

علی قوپی

رفسنجان - نوق

عظیم حسینی عصار

١٣٩١/٠٩/١٧

دره جوز

رفسنجان

علیرضا باقری

٢٣و ١٣٩١/٠٩/٢٤

 

کلوتها

شهداد

سید حسین حسینی بای

محمد حسن رحیم پور بازدید : 921 پنجشنبه 23 شهریور 1391 نظرات (0)

 

قابل توجه تمامی اعضای گروه کوه نوردی اوج رفسنجان :

 

روز دوشنبه  مورخ   1391/6/27 ساعت 18 ،  "  جلسه تنظیم جدول برنامه سه ماه پاییز  " در محل پارک جوان برگزار می گردد . دوستان و همنوردان عزیز می توانند پیشنهادات ونظرات و برنامه های مد نظر خود را از قبل آماده کرده و در جلسه ی مذکور مطرح نمایند تا در همان جلسه بررسی شده و در صورت صلاحدید اکثر اعضا و هیئت مدیره در تقویم قرار گیرد.                                  

با پیشنهادات و انتقادات خود ما را درارتقاء گروه یاری نمایید. 

 با تشکر هئیت مدیره

تعداد صفحات : 18

درباره ما
باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی اوج رفسنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 192
  • کل نظرات : 81
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 103
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 121
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 293
  • بازدید ماه : 208
  • بازدید سال : 8,725
  • بازدید کلی : 572,613
  • کدهای اختصاصی
    جستجو در سایت گروه کوه نوردی اوج:

    Google      Yahoo     
    کد متن افکت دار